måndag 31 december 2012

Gott Nytt År


Ett Gott Nytt År önskar jag alla mina läsare. Barnen med sina  respektive och barnbarnen, föräldrar och syskon. Andra släktingar också förstås.

Och så vännerna, de trogna hemma i Sverige, de nya i Frankrike och så alla  fantastiska bloggvänner som dykt upp här under åren och förgyllt tillvaron med både kommentarer och egna bloggar om livet i Sverige.

Vi firar en stillsam nyårsafton för oss själva. Det betyder inte att det inte blir fest. Champagnen ligger på kylning, de enorma färska humrarna på bilden ska snart klyvas och fyllas med god stuvning och gratineras. Och gås (eller ank-)lever tillsammans med fikon- och lökmarmelad blir det också.

Stora tigerräkor hör också till - däremot avstår vi från ostron som många äter denna kväll. Ingen av oss är särskilt förtjust i dem, de smakar mest havsvatten och l i t e  äckligt är det att svälja levande djur. Dessutom finns risk för både magsjuka och hepatit om man har otur.

Nog om sjukdomar - här i Frankrike önskar man Bonne Fête inför det nya året med särskilt betoning på att det ska bli ett hälsosamt år. Så vi följer den traditionen och önskar ett hälsosamt år till alla dessutom!

4 kommentarer:

Bloggblad sa...

Gott nytt härifrån!
Vi har firat med nyårsbön och ljuvlig musik, samt på torget med halva stan vid ljusskulpturen.

Sen blev det potatisgratäng och entrecôte och sparris - och sen somnade jag vid teven... ;) Nu har jag vaknat till så att jag ska få se fyrverkerierna över stan. Bra att bo högt!

Anonym sa...

Gott Nytt År, granne på andra sidan bergen...

Anonym sa...

Hej Monica och Bengt!

Önskar er ett riktigt Gott Nytt År!!

Hoppas allt är väl men utifrån bilderna att döma så går det ingen nöd på er:)

Firade nyårsafton med ett par riktigt goda vänner. Väldigt trevligt!

Jag är alltid jättenojig den dagen dels för att "det ligger i luften" och det känner jag ju naturligtvis men också att jag fyller år.Det blir dubbelt av allt sas.

Småhängigt tycker jag men hoppas på bättring förståss.

Må så gott och ja...låt det nya året föra med sig en massa trevligheter och hälsa.

Kramar
Christina/Norrtälje

Suzesan sa...

Gott Nytt och GodFortsättning på 2013 Monet. Jag önskar er båda lycka och hälsa och att du/ni får ett underbart 2013.

Jag gillar inte ostron jag heller men tigerräkor är mycket goda.

Kram
/Susanne