tisdag 30 oktober 2012

Inomhus-söndag






Trots att solen skiner är det svinkallt ute och blåser isvindar. Inte ens hunden tycker det är roligt att gå ut. Jag ägnar mig åt saker som skulle ha gjorts för länge sen. Putsar silver! Minns inte när ljusstakarna fick sig en omgång senast. Kanske innan vi flyttade ner hit för fyra år sen. Nu är det roligt att se hur de blänker och jag tror Mormor i sin himmel som gav mig dem för länge sedan också känner sig nöjd.

Samma gäller våra små tyska bronsfiguriner. Borta är de grå beläggningarna och man ser hur vackra de är. De är inköpta i en klosterbutik vid ett kloster i södra Tyskland som heter Maria Laach för många år sedan. Först inköptes den vackre ynglingen och stod ensam hemma i Sverige i flera år. Vid nästa tilllfälle vi passerade det vackra stället upptäckte vi till vår förtjusning att det fanns en moatjé - den lutspelande flickan inhandlades raskt till gossens stora förtjusning.

Sedan dess står de alltid tillsammans och på en plats där de syns och skänker vardagsglädje.

Detsamma gör våra "vinterblommor". Cyklamen är blomman för dagen här också eftersom den tål kyla bra. Vi har flera utomhus och i rabatterna men jag fyller också Waldemarsuddekrukan och vackra konstglas med de här små miniskönheterna.

Stillsamma aktiviteter en söndageftermiddag i södra Frankrike.

Inga kommentarer: