lördag 25 augusti 2012

Hôpital Sainte Musse


Ja, nu har det varit dags för ytterligare ett besök på fransk sjukhus. Diverse tilltagande symptom sen Sverigeresan accentuerades igår och resulterade i ambulans med blåljus till det alldeles nya och stora sjukhuset nära Toulon.

Det är effektivt som vanligt. Inom mycket kort tid står tre vackra unga brandmän/sköterskor i sovrummet, ställer frågor, kontrollerar status och diskuterar med läkare via telefon. Själv får jag också beskriva hur jag mår för honom. Sen bär det av med blåljus direkt in i akutrum där jag togs omhand omedelbart - EKG kopplades, blodprov togs, dropp sattes, annan övervakning också. Lite senare men också inom två timmar hade man gjort lungröntgen och också kört mig igenom "scanner".

Natten har alltså tillbringats på sjukhus för observation och kontroll med kroppen full av sladdar och slangar och pipande apparater så fort jag försökte ens ändra ställning. Efter ytterligare provtagningar och kontroll av hjärta, lungor och syrsättning får jag åka hem på eftermiddagen. Med uppmaning att uppsöka både kardiolog och husläkaren för vidare utredning kring vissa av symptomen som fortfarande är kvar.

Dotter och franske svärsonen skötte det hela, ringde och såg till att hjälp kom på plats. Lite tråkigt att vi missade den tänkta middagen tillsammans med dem och barnbarnspojkarna men ibland blir det inte som man tänkt sig.

Och jag är hemma igen med ännu en upplevelse av den otroliga franska sjukvården!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Så tryggt med den franska sjukvården. Gör nu som läkarna säger. Och framför allt - ta det lugnt i värmen. Här nere i Rom-trakten sitter vi 60plussare inomhus hela dagarna med luftkondis; vi smyger ut och handlar det nödvändigaste tidigt på morgonen.Kram och lycka till.M i Rom.

Elisabet. sa...

Krya på dig nu Monet och ta det lugnt! Stor kram från landet Halland och oss i det gula huset på kullen!

Mira sa...

Skönt att det kommer hjälp så fort när kroppen inte mår som den ska. Du ska vara rädd om dig, du! Det ska ni alla tre, förresten! Kram!

Anonym sa...

Nejmen då...Var det värmen som ställde till det tro....?
Usch då! Vilken tur att ni har så fantastisk vårdapparat!!!
Hoppas att du känner dig bättre nu och som sagt, ta det lugnt!
Kramar fr Norrtälje

Bloggblad sa...

Så trist att höra att du varit dålig! Hoppas verkligen att du blir tillfixad och hjälpt.

Jag har scrollat och tittat ifatt på bilder från Sverigeresan - och på lilla barnbarnet. Det var väl ändå tur att du inte var på resande fot och behövde söka akut någonstans.

Monet sa...

TAck snälla alla för rara och uppmuntrande kommentarer. Jag är i efterskedet av sjukhusvistelsen med mängder med prover och undersökningar på franskt effektivt maner.

Vi har det också lite svalare just nu så det underlättar och aktivitetsnivån har gått ner så det är lugnt och skönt igen.