söndag 1 april 2012

Liten fransk pojke blir tillrättavisad


Franska barn är som regel mycket mer "väluppfostrade" än svenska. Ibland är det näst intill obehagligt att se hur unga föräldrar tar i för mycket och för hårt (för att sedan pussa och krama desto mer). Barnen är inte kuvade men man märker att de är vana att hejda sig inför tillsägelser och försöka lyda.

Den här unge mannen mötte vi ett par sekunder på en gata i den lilla orten Carcès. Pojken har alldeles nyss kommit springande på trottoaren med sin pappa bakom sig och gjort en liten avstickare ut på gatan. Den unge pappan blir livrädd, i synnerhet som det kommer en bil snuddanden nära. "Arrête, arrête, tu viens ici", ropar han. "Stanna, kom hit!!"

Han fångar in sin unge, tar pojken i armen och talar, tack och lov, lugnt och pedagogiskt med honom men i skarp och uppfordrande ton. Det hela går ut på att han ska lyda sin pappa, han får inte springa sin väg och framförallt inte ut på gatan där bilarna kan "döda honom". Förstår du vad jag säger, säger pappan flera gånger. Förstår du hur farligt det var, det du gjorde. Och att du alltid måste komma när jag ropar på dig

Och det syns ju tydligt på den lille att det här inte var så roligt. Pappa är upprörd och arg och han nickar och mumlar "oui", jo han har förstått. Klickar man på bilden ser man hans minspel men också att han och pappa varit hos bagaren och köpt ett bra stycke bröd. Sportintresserad verkar man vara i familjen också. Har inte pappan en t-tröja med de ryska bokstäverna man brukade se på ishockeyspelarna? Och lillpojken har fotbollströja från Italien.

En sekundsnabb scen en varm eftermiddag i en liten sydfransk stad.

3 kommentarer:

Elisabet. sa...

Tack som berättar Monica!!

Ja, jag vet .. jag har sagt det tidigare .. men jag älskar såna här ögonblicksbilder från ett annat land!

suziluz sa...

Och jag med!

Förresten, Monet, har du lust att maila mig på suziluz@live.se? Jag tänkte att vi skulle lösa det här med signerad bok till dig!

Monet sa...

Till er båda två: roligt att ni gillar mina ögonblicksbilder! Det inspirerar.