torsdag 5 april 2012

Glad Påsk. Och Joyeuses Pâques





Med några bilder på mina franska kaxiga kycklingar och så deras pappa Tuppen tillönskas alla bloggläsare en Glad Påsk. Här kommer den att firas med påskaftonsmiddag tillsammans med alla svenska grannarna som är nere i Provence just nu. Det blir både sill, gubbröra, Jansson och lamm förstås. Säkert nubbe också och lika trevligt som vanligt!

Efter regn kommer också sol. Hela dagen igår strilade regnet ner, idag skiner solen igen och lövsprickningsexplosionen tar ytterligare fart. Vårt olivträd är beskuret in på bara stammen, vår trädgårdshjälpare tog bort halva trädet igår till vår fasa. Men man lär ska göra så vart tredje år och det kommer säkert att sätta fart igen. Blåregnet har klarat sig ser vi nu och slår snart ut det också.

Påsken här är mycket mera profan än i Sverige. Jag tror jag berättat detta märkliga förut: här är långfredagen en helt vanlig dag. Skärtorsdag och annat sysslar man inte med. Men att man i det katolska Frankrike inte "helgar" korsfästelsedagen upphör aldrig att förvåna mig. Fastlagsris har man inte heller men väl ofantliga mängder med påskägg och påskharar. Inte färgglada pappersägg som i Sverige, här är det chokladägg som gäller. Stora, goda och ganska dyra! Och måndag är ledig dag för alla.

Joyeuses Pâques som sagt till alla och hoppas våren kommer till Sverige på riktigt snart!

2 kommentarer:

Helen sa...

Hoppas ni får en trevlig påsk! Mmm, nu blev jag sugen på Janssons...
Kram!

Kors och Tvärs sa...

En riktigt Glad Påsk till er med!