fredag 30 december 2011

Till Stationsvakten och alla andra bloggvänner. Ett Gott Nytt År!



Ett varmt Gott Nytt År önskas alla bloggvännerna, alla från norr till söder och också den som bor i Skogås och gör så märkliga träskpromenader och hålfotograferingar.

Här är platanerna utanför den gamla skolan, numera nya borgmästeriet i  vår by. Vi var där igår för att få våra sk. "levnadsintyg" stämplade. Så är det när man bor utomlands. Varje år vill svenska myndigheter få uppgift om att man fortfarande lever, vi som inte skattar i Sverige.

Så då får man gå med pass och papper till myndigheten som tittar på oss och konstaterar att vi faktiskt lever och räcker fram giltiga pass  och så skriver man under och får många stämplar och underskrifter som sen skickas till Sverige. Som sen kan fortsätta att skicka pensionen till oss ett år till.

Jag tycker det är bra även om det kändes lite konstigt i början.  Jag har hört alldeles för många historier om personer som hämtat ut döda släktingarnas pensioner under många år så det är väl klart att Sverige vill veta om vi lever. Och det gör vi, i alla högönsklig välmåga!!Posted by Picasa

6 kommentarer:

Elisabet. sa...

Ett gott nytt år till er själva, där nere i solen och värmen! Här har det blivit kyligare .. men hög och klar luft och en vacker rosa-orangefärgad himmel mot havet till ikväll.

Och jag är ledig tre dagar på raken! Det kan omöjligen bli bättre.

Helen sa...

GOTT SLUT OCH ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR!!

Kram!

Clabbe sa...

Gott nytt år på er själva önskar Klabbarparn med familj...

Kersti sa...

Gott Nytt År från ett frostvitt Enskede

stationsvakt@gmail.com sa...

Fina spaningar. :)
Gott nytt år.

Anonym sa...

Ett riktigt Gott Nytt år till dig och Bengt. Jag tänker just på hur konstigt det måste kännas att fira jul och nyår i detta klimat?! Jag tror jag skulle tycka det var konstigt då det i mina gener ligger nedärvt snö, kyla och tomtar men, man anpassar sig kanske.Må så gott. Kramar fr Norrtälje