lördag 30 april 2011

Några bröllopsansikten













Jag roade mig med under de franska tv-sändningarna att zooma in några av huvudpersonerna på gårdagens magnifika bröllop. Alla utom den "rundnätte" Elton John tillhör ju nu samma familj och det är lätt att glömma att detta är levande människor av kött och blod, inte marionettfigurer i en modern prinsessaga.

Jag tycker William är en kopia av sin mamma, särskilt sättet att spjuveraktigt kika under lugg. Hans pappa ser snart äldre ut än den 90-årige, fortfarande still-going-strong farfadern, prins Philip. Och drottning Elisabeth - vad har hon inte varit med om i sitt 85-åriga liv - ser så gullig ut numera tycker jag. Lika gammal som min mamma är hon och jag beundrar den generationens kvinnor för vad de kan och också orkar med!!

Kate eller Catherine, som några sagt att hon nu ska heta, liknar ju exakt de danska prinsessorna och det är bara att konstatera att det är brunetternas tid just nu. Och att det är det utslagna håret som gäller, inte några konstfärdiga uppsättningar heller. Vacker och värdig tyckte jag hon var. Och brudklänningen väldigt klassiskt vacker. Men var det bara jag som tyckte att, när hon klev ur bilen, det såg ut som om hennes bröstvårtor syntes? Det var förstås spetsen som spelade ett spratt över bh-livet men l i t e konstigt såg det allt ut till en början.

Kvinnan på näst sista bilden är brudens mamma. Väldigt vacker hon också och otroligt snyggt klädd - en härlig familj med en 23-årig son som läste bibeltext med säker stämma - hela familjen verkar lika kunglig som originalen! Undrar hur det känns egentligen, där i Ockelbo och i den lilla engelska byn att plötsligt ingå i helt andra sociala sammanhang?
Posted by Picasa

2 kommentarer:

Musikanta sa...

Jag tyckte också att brodern som läste bibeltexten var suverän! Inte en enda darrning på rösten och inte en felläsning. Måste i alla fall ha varit nervöst att veta att 3 miljarder (!) människor skulle se programmet...

Du har visat de snyggaste hattarna i förra inlägget - en del var helt förfärliga! Och jag är nog den enda som inte är särskilt imponerad av Kates bröllopsklänning. Tyckte Victorias bröllopsklänning var mycket vackrare. Däremot var systerns klänning otroligt elegant!

Det som vore svårast att vänja sig vid för dem som inte är kungliga från början tror jag är att ständigt vara påpassad och följd av livvakter. Och att alltid vara orolig för sina barn, som man ständigt måste vara borta ifrån...

Elisabet. sa...

Allt det du skriver, har jag själv tänkt eller skrivt om när det gäller bröllopet.

Sååå imponerad jag var av brudens lillebror som, precis som Musikanta säger, var så säker och tycktes ha sån pondus, jo, det tyckte jag.

Däremot fann jag brudklänningen och ännu mera slöjan, helt ljuvlig!
Och hjälp, så vacker brudens lillasyster är!