lördag 19 februari 2011

Svenskt vårbesök




Svenska vänner tar med sig andra svenska vänner på besök tilll vår lilla by. Som faktiskt charmar de flesta med sina pittoreska gränder och sitt levande autentiska franska byliv.

Maken har varit hos bagaren och inhandlat godsaker till det efterföljande kaffet. Vi delar på bakelserna med smörkräm, citron-dito och en underbart god chokladmoussetårta. Tur vi inte har kaffebesök alltför ofta, det vore livsfarligt med dessa fantastiska franska bakverk!

Och ute har nu påskliljorna slagit ut sedan ett par dagar tillbaka. Mandelträden blommar och det gör mimosan också.
Posted by Picasa

6 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Påskliljor... Behöver väl inte säga något mer...

-20 i morse o inatt hotas vi av -24... :/

Bloggblad sa...

Hopp om livet att se påskliljor. I dag var det 10 minus när jag pulsade iväg genom snön, men solen lyste och värmde så pass att det droppade från taket på stora ladan jag passerar.

Såna bakverk i min närhet vore förödande på min figur (som knappt ens kan kallas figur...)

Christina sa...

Åh, mandelträd som blommar, det som luktar så himmelskt gott! Lyckliga du!

Det är knappt jag orkar titta på påskliljorna när jag vet hur det ser ut här ;-/ I morse hade vi -25°.

Bakverk går bort för mig, så de behöver jag inte sukta efter i varje fall, puhu!

Inger sa...

Ja kära nån. Olika falla ödets lotter (som min mamma brukade säga).

Elisabet. sa...

Ja, tur även för mig att något bageri inte finns inom promenadavstånd.

Å andra sidan finns ju pv .....,-)

Monet sa...

Dubbelörn: vilka temperaturer!!
Bloggblad: ja, vi har tur som själva inte är kakmonster!

Christina: jag har bara sett mandelträden från bilen så jag vet faktiskt inte hur de luktar. Måste kolla på det!
Inger: jo, visst är det olika lotter. Fast i vårt fall föll dom inte, vi valde ju det här!
Elisabet: vi har bageriet på tre minuters avstånd så det gäller att vara ståndaktig. I synnerhet som det dagliga brödet inköps där!