måndag 27 december 2010

Svensk-fransk julafton




Så här fint blir det när man blandar smak och traditioner. Fransk julduk med monogramservietter tillsammans med svenska adventsstakar och tomtar. Svenska kristalljus och klingande ljusspel. Fransk "creche", dvs julkrubba där Jesusbebisen läggs i krubban klockan tolv på julaftonsnatten.

Här är det inget svenskt julbord. Måltiden börjar med champagne och goda snittar. Och förrätten är förföriskt god gåslever på små toast.
Mera fransk julaftonsmat följer....
Posted by Picasa

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Men duken i mitten, den skulle kunna härstamma från Klippans Väveri, för den ser ut som min - som är röd/rosa - ,-)

Monet sa...

Elisabet: jag har inte frågat dottern om duken - jag trodde det var min mamma som vävt den, hon är proffs på det. Men har du en likadan är den absolut från Klippans Yllefabrik. Många av familjens textilier kommer av naturliga skäl därifrån eftersom vi har "bosättning" i Klippan!

vw - "unden" Har Blogger gått och blivit fransk där man inte uttalar "h"?

Bloggblad sa...

Så vackert dukat! Det märks vad du har för intresse! Här blir det betydligt enklare - om vi inte har gäster förstås, då tar jag mig samman och lägger lite mer möda på dukning.

Monet sa...

Bloggblad: det är inte JAG som dukat, det är min dotter som vi firat julen hos i Luxembourg. Hon hade fått fin julduk av sin svärmor och så dukat med det vackra bröllopsporslinet just på julafton.

Men du har rätt, jag tycker också om att duka vackert till fest så det har nog gått i arv!