måndag 22 november 2010

Barbara





Javisst var det Barbara Hendricks som vi lyssnade på i somras. Hon är bosatt på Blidö i Stockholms skärgård och brukar uppträda där, antingen på nyrenoverade Blidö Bio eller i Blidö kyrka där det för övrigt alltid pågår fantastiska kulturella aktiviteter.

På bilderna från franska tv2 ses hon här i ett berömt pratprogram, Thé ou Café som går tidigt på lördags- och söndagsmorgnar. Programledaren Cathérine Ceylac är fena på att dra till sig aktuella kulturpersonligheter, skådespelare, författare och andra intressanta personer som hon intervjuar med både skärpa, integritet och stor värme. Det är väldigt bra och givande program, särskilt om man vill få en uppfattning om vad som rör sig på det kulturella planet här. Nyttig franskövning också då programmen sänds direkt och det inte går att titta på textremsorna som då inte alls ligger i fas med "pratet".

Här är Barbara intervjuad i Etiopien (tror jag det var) vilket är ovanligt. Normalt sker intervjuerna i en särskild studio. Men här har det franska tv-teamet sökt upp henne för att följa henne under någon typ av välgörenhetsarbete på plats. Tyvärr avbröts jag mitt i programmet av besök så jag kunde inte se färdigt. Men jag imponerades av Barbaras engagemang också i den här sortens frågor.

Under våra skärgårdsår blev vi bortskämda med att ganska enkelt och för en billig penning kunna lyssna till henne. Vid en av hennes konserter i Blidö kyrka berättade hon att hon den kvällen egentligen skulle ha uppträtt i Tokyo men faktiskt hade bokat bort detta engagemang för att istället sjunga för sina kära ö-bor. Det känns som ett stort privilegium att ha fått lyssna till henne många gånger och så nära som det blir i en liten biosalong eller i en kyrka där man också lätt får ögonkontakt.

Hon är en bedårande operasångerska men själv älskar jag mest när hon sjunger gospel eller hymner som Ave Maria. När hennes sista toner klingar ut brukar det vara andlöst tyst i lokalen. Sen bryter ljublet ut och det blir stående ovationer som ofta leder till att hon bjuder på ytterligare några sånger.

Lyssnar man på vad hon säger när hon intervjuas - hon var med i ytterligare ett stort pratprogram här ganska nyligen - så får man bilden av en stark, trygg och engagerad person med mycket karisma och en lugn vänlighet som också genomsyrar hennes uppträdanden. Från min faster får jag information om att hon ska ge en konsert i Stockholm i december. Ni som kan vara där, boka biljetter!!
Posted by Picasa

Inga kommentarer: