fredag 7 maj 2010

Grattis!!

Grattis MIRA, för att du klippte min bildgåta direkt. Det tycker jag faktiskt var helt förunderligt. Hur kunde du se att det var just det det var - en helikopter, visserligen inte med ett antal bräder, men en gammal betongtelefonstolpe hängande under sig? STOR guldstjärna till dig och jättetack till er andra som gissade så vansinnigt kreativt och roligt.

Att svenska SÄPO skulle intressera sig speciellt för oss i södra Frankrike var ju en helt vild tanke, men ack så rolig.

Så här var det: precis bredvid våra hus ligger ett annat villaområde, något äldre. På den närmaste tomten som ägs av en gammal danska, Gerda, sedan länge bosatt i Frankrike, har det stått en kommunal el- eller telefonstolpe.

I höstas höll två gubbar på i flera veckor och grävde ett hål utanför hennes tomt på det som är en kommunal äng. Maken var där och inspekterade hålet i omgångar, ingen förstod varför det grävdes ett hål just där. Det var nästan som en Monty Python-film. Det blev ett djupt hål, omgärdat av röd-vit plast men inget mer. Hålet fanns bara där.

Plötsligt en dag stod en ny stolpe i hålet och man förstod att Gerdas gamla stolpe nu fått göra sitt och att den nya stolpen nu placerats på kommunal och inte privat mark.

Den gamla stod antagligen ordentligt fast i marken. För här behövdes en helikopter för att dels rucka loss den (det såg lite läskigt ut när helikoptern liksom gungade fram och tillbaka i luften), dels få hjälp med att kroka fast den i sin lina. Den flögs dinglande tätt över våra huvuden en bit bort där den antagligen sänktes ner i lastbil för vidare transport.

Spännande händelse i vårt lilla område, här gicks det man ur huse minsann!



 

 

 
Posted by Picasa

4 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Det där hade jag aldrig kunnat räkna ut :D.

Helikoptrar måste även ha använts i mängder när de dragit elledningarna över bergen. Såg enorma elstolpar på de mest omöjliga ställen uppe i bergen, nu när vi bilade runt i Languedoc.

Mira sa...

Se där... Jag räknade ut att det måste vara ett altantak eller en pergola i förgrunden. Och med tanke på perspektiv och proportion kunde jag inte se annat en helikopter i andra änden. Men jag var långt ifrån säker. Och vad lasten var bara chansade jag på...

Guldstjärna. Tänka sig...

Suzesan sa...

Värt en guldstjärna på den gissningen. WOW!!!

Grattis.

Kram
/Susanne

Bloggblad sa...

Jag trodde att det var närbild...