lördag 1 maj 2010

Första maj. Liljekonvaljedag!

Idag den första maj är det också liljekonvaljedag i hela Frankrike. Överallt säljs liljekonvaljer - "muguets". I buketter om flera eller bara en eller i små krukor. Man ger dem till varandra för att de bringar lycka. "Je porte bonheur", stod det på dem jag fick av kära maken. Vilken underbar sed, jag som har den här blomman som min älsklingsblomma blir särskilt glad!

På tv berättar en blomstersäljare att för att lyckan ska bli fullständig ska varje stängel helst ha exakt 13 blommor. Jag har inte räknat mina, jag tror på lyckan ändå.

I huset sprider sig nu en ljuvlig doft, titta själva på blommorna och känn efter. Snart blommar det i de svenska liljekonvaljedungarna också.

 

 

 

 
Posted by Picasa

6 kommentarer:

Bloggblad sa...

Vilken trevlig sed! Här har vi nog några veckor kvar tills liljekonvaljerna kommer.

Jag bara älskar valborgsmässoeld och vårsånger av manskör. Elden här i stan är en liten pyttfnuttig brasa, inte ens värd namnet brasa, men de är så rädda för att det ska ta eld i träden i brunnsparken.

I övrigt firar vi inte, bara går ner till parken och flanerar runt bland allt folk

Elisabet. sa...

Det är klart att man tror på Darwin .., självklart .., men när jag ser små vackra Liljekonvaljer .., då blir jag ändå lite tveksam.

Hur kan något bli så ofattbart vackert och skapat bara av en slump?

Dubbelörn sa...

Har precis kommit hem fr Languedoc/Breziers o vi såg dessa liljekonkonvaljer överallt i butikerna. Anade att det var nån slags vårhälsningstradition ;).

Vi är helt sålda på Languedocområdet, så fantastiskt vackert... :).

Christina sa...

Ja, snart så :) En av mina tidiga vårfavoriter (förutom liljekonvaljen) är gökärten och mandelblomman :)

Mira sa...

Kung Liljekonvalje av dungen,
kung Liljekonvalje är vit som snö,
nu sörjer unga kungen
prinsessan Liljekonvaljemö.

Kung Liljekonvalje han sänker
sitt sorgsna huvud så tungt och vekt,
och silverhjälmen blänker
i sommarskymningen blekt.

Kring bårens spindelvävar
från rökelsekaren med blomsterstoft
en virak sakta svävar,
all skogen är full av doft.

Från björkens gungande krona,
från vindens vaggande gröna hus
små sorgevisor tona,
all skogen är uppfylld av sus.

Det susar ett bud genom dälden
om kungssorg bland viskande blad,
i skogens vida välden
från liljekonvaljernas huvudstad.

Gustaf Fröding

Men vad är en virak?

Monet sa...

Bloggblad: ja, jag tycker också det är en jättetrevlig sed. Roligt att få en så vacker och doftande blomma, "bara så där". Synd att ni inte eldar bättre men jag förstår att man är rädd om er vackra brunnspark.

Elisabet: jag håller med dig - det är små vackra under!!

Dubbelörn: så ROLIGT att ni kom iväg och att det blev så bra. Languedoc är fint, jättefint. Men lika fint är det lite längre österut också, mera berg och fascinerande landskap. Du kommer säkert tillbaka!!

Christina: vackra vårblommor de också. Men doften av liljekonvalj, mmmm..

Mira: men åh, så underbart att du lade in hela den fantastiska dikten. Jag tänker alltid på Kung Liljekonvalje av dungen när jag ser blommorna. Och på deckaren av Maria Lang med samma titel!

Jag har letat efter virak och det fantastiska nätet talar om att det är en slags rökelse, harts från Libanon och därför kallas det också Olibanum. Viraken har hasselnötsstora droppar som vid upphettning ger en balsamisk lukt!

Så nu vet vi det. Detta hittade jag på bloggen Miss Gillette och bloggaren "Grått och rött" http://graa-roed.blogspot.com har målat en liljekonvalj och talar också om viraken. Slump eller synkronicitet?