fredag 30 april 2010

Valborgsmässoafton...

...firas inte i Frankrike. Jag har inte ens funderat på det eftersom jag sällan läser svenska tidningar utan är fokuserad mest på det som händer här. Men plötsligt fick jag, inte Sverigelängtan, men ändå en känsla för att de olika nationella högtiderna och hur de firas faktiskt påverkar. Valborg och Första Maj i Sverige - då är man på väg in i våren på riktigt. Här är det en vanlig fredag men i morgon kommer det nog att tågas och demonstreras.

Nu var det länge sen jag stod och frös bland snöflingor runt en eld och lyssnade på vårsånger, det var egentligen mest när barnen var små som det var viktigt med det där bålet. Under skärgårdsåren gick vi kanske till någon brasa då och då och småpratade med grannarna. Men mest var vi hemma och som här - en valborgsmässoafton på Yxlan för tre år sedan - då lagade jag vårtallrik till goda vännerna Caisa och Ulf som kom på besök.

Och minsann, var det inte fint väder, det japanska körsbärsträdet blommade framför havet i bakgrunden och spireorna börjar bli skir-gröna. Här, denna franska "Walpurgis"-helg, om den nu heter så också på franska, flöjtar bofinken utanför fönstret, det är grönt överallt som vid midsommartid i Sverige och temperaturen går nog upp i 24 grader idag också.


 

 

 

 
Posted by Picasa

4 kommentarer:

Inger sa...

Och vad vackert du har dukat! Det ska vara ett konstnärsöga som ser hur man får till de rätta detaljerna. Är det linneduk?? Här i innerstaden har just kastanjen fått blad och alla buskar är skirt gröna.

Mira sa...

Ha en riktigt, riktigt skön valborg/valpurgis där nere i din sydfranska by!

Kram!

Helen sa...

Fina bilder! Liksom de i dina tidigare inlägg. Jag kan behöva få se lite blommor och höra talas om 24-gradig värme, för här har vi + 1,5 grader och blötsnö vräker ner...

Ingen vårkänsla av förståeliga skäl, alltså.

Ha en fin helg!
Kram!

Monet sa...

Inger: tack så mycket! Det är nog inte konstnärsögat så mycket som lärdom från mamma och mormor om bordsdukning. Och duken är från Provence, det ser man på symbolen syrsa som finns på allt härnere. Snart får du se själv!

Mira: tack så mycket, det blev en vanlig helgkväll men skön ändå!

Helen: usch, jag ser det framför mig, det låter inte roligt alls med blötsnö. Brrrr. Men våren kommer ju så småningom, det vet man ju.