onsdag 17 mars 2010

Vår i Provence

Efter en kylslagen period har vi börjat få lite fler soliga och varma dagar. Det kan bli upp mot 18-19 grader i solen och vi har ätit lunch ute ett par gånger. Vårfåglarna kvittrar och vi har "svenska" ljud omkring oss. Bofinken Knut håller sig nära vår trädgård och det är hemtamt att lyssna till hans välbekanta sång.

På väg ner till byn passerar vi ett par andra underbara franska trädgårdar. Mimosaträdet blommar sedan ett par veckor tillbaka och nu ser man också körsbärsblom på gång. Och små primulor (är det väl) sticker upp i rabatterna.


 
 
 
 
Posted by Picasa

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Året är 1979. Vi, min f.d. man och jag själv, befinner oss på ett jeepflak på väg till Chaco /Puntana, där mamma håller hus. Vi är tolv personer på flaket och trängs bland gasoltuber och annan packning.

Längst framme står mamma.
Hon håller i sig i förarhyttens tak.
Hennes hår fladdrar i vinden.

Jag är vettskrämd och tänker att den här färden överlever vi aldrig.

Där finns ingen riktig väg .., allt är lera och sörja och djungel.

I början av resan dyker kamoflageklädda soldater fram från ingenstans och viftar med gevär och vill se våra pass.

Och vi kör vidare .., skumpar fram .., kliver av och puttar på .., tar oss vidare.

Nästan framme .., åker vi som i en tunnel av grönska.
På var sin sida om vägen blommar Mimosaträden .., och från dynghögar på vägen flyger tusentals fjärilar upp när vi kommer körande.

Då vänder sig mamma om .., hon är 58 år och håret fladdrar i vinden och hon ler med hela ansiktet och ropar högt till mig: "Eliza! Eliza .., titta, så vackert här är! Lova mig en sak .., glöm aldrig den här stunden!"

Det gjorde jag inte heller.

Apropå bilden av den blommande mimosan.

Lysande ögonblick! sa...

Åh så vackert. Jag blir mer och mer nyfiken på Provence. Ha en härlig dag!

Staffan H sa...

Så vackert det är där har jag haft anledning att tänka för mig själv ett antal gånger när jag besökt din blogg. Nu känns det bättre efter att ha sett de fina vårbilderna, för än så länge ligger snötäcket kvar här, men snart så...!

Mira sa...

Ljuvligheters ljuvlighet!

och...

Elisabet: Vilket spännande minne!