måndag 22 mars 2010

Söndagslunch vid havet. 2

Ibland blir bybloggen en ren matblogg. Inte så konstigt eftersom den mat vi äter härnere faktiskt är både god och annorlunda och dessutom rolig att både dokumentera och berätta om. Särskilt när man som nu beger sig till havet och närliggande restauranger för en söndagslunch.

Förrätt och lite annat finns på nästa inlägg, här kommer min varmrätt, spett med räkor och pilgrimsmusslor i underbar grädd-limesås. Eller en slags hollandaisevariant kanske. Gott iallafall. Och lättsamt tillsammans med en god grönsaksäggstanning, pinfärsk baguette och ett glas kallt rosévin.

Efterrätt blir goda ostar för mig, för maken den traditionella crème caramel som är hans stora favorit, här i lite uppkäftig variant. Och utanför sitter en fransk tuff Hemingwayliknande seglare och tar sig en Bloody Mary mitt på dagen före maten. Apéro på söndagen i solskenet på kajen i Hyères.

Livet kunde vara värre!


 
 
 
 
Posted by Picasa

8 kommentarer:

Elisabet. sa...

Underbart!! Snålvattnet rinner inte .., det forsar!

Sfinxen46 sa...

Wow! Pilgrimsmusslor, bagutte, rosévin, ostar, creme caramel, jag drömmer mig bort, blundar och kan känna smaken och doften från havet!

Vilken härlig beskrivning! Tack;)

Bloggblad sa...

Men herregud, människa! Komma med såna där bilder när jag är jättesugen på mat...

Leena sa...

O gu vilka härliga bilder.......nu blir längtan ännu större till vår Europaresa. Maten och Medelhavet är ju underbart.

Marie sa...

Jag kommer snart!
Vad heter restaurangen?

Christina sa...

Det är alltid lika roligt att se vad ni beställer in :)

Jag hade gärna tagit din varmrätt och makens crème caramel som avslutning, godare dessert finns inte.

Monet sa...

Elisabet: jag förstår!!

Sfinxen: härligt att du fick en drömstund!

Bloggblad: sorry:-)

Leena: roligt att du ser fram mot din resa. Snart sitter du här själv och njuter.

Marie: restaurangen heter Le Flore och den ligger i hamnen i Hyères. Bäst på fisk och skaldjur!

Christina: aha, du är en crème caramel-person. Inte jag, det är alldeles för sött för mig. Men maken tar ALLTID det medan jag kör med ostarna.

Christina sa...

Monet: Nä, ta inte ifrån mig osten ;) Jag vill ha både ost och crème caramel!!! Men jag vill ha en hemlagad, ingen pulverhistoria, och det enda söta ska vara den smälta sockersåsen. Basta.

Måste jag välja välja så tar jag naturligtvis osten.