måndag 1 februari 2010

Fransk matlagning del I

Franska TV3 erbjuder lite feel-good-program på förmiddagarna. Det är trädgård, mat, heminredning, konsumentupplysning. Det finns "Fråga doktorn" och på grannkanalen TV5 sänder man varje dag ett väldigt intressant program "Les Maternelles" som handlar om allt om barn mellan 0-16 år, barnuppfostran, sex och samlevnad, adoption, ja allt.


Och så finns det här programmet: Coté Cuisine. Matlagningshörnet. Där står en prinsessvacker flicka tillsammans med en matlagningsintresserad inbjuden tittare och lagar mat tillsammans med olika stjärnkockar. Det är ett lugnt och avspänt program i vacker köksmiljö - de olika "chef" - köksmästarna är under av pedagogik och alla hjälps åt att trolla fram de mest fantastiska läckerheter.

Här är utdrag ur morgonens maträtt. En mixad linssoppa som het hälls över ankbröst som skurits i tunna, nästan carpaccioliknande bitar och lindats kring tunna vårlökar. Vid sidan av har man skurit det tjocka ankfettet i fyrkantiga små bitar och stekt det och hällt bort det feta fettet. Ankköttet får koka i den heta soppan och man lägger i fettkrutongerna och häller en del av soppan som vispats med grädde över det hela. YUM! Säger jag bara. Det där ska jag laga nästa gång jag köper ankbröst!

Vad det står på textremsorna?

Bild 1: Det är heller inte dumt, vad ska vi börja med?

Bild 2: Vad vi är "hoptejpade" vi två. (Scotché - har aldrig hört uttrycket men Scotch är ju tejp och de kommenterar att de står tätt ihop så man får gissa att det är detta det betyder.)

Bild 3: Ska du servera ankan rå?

Bild 4: Till soppan, tag morötter, lök, schalottenlök, vitlök.....


 
 
 
 
Posted by Picasa

4 kommentarer:

bert sa...

Kul inspiration. Tror aldrig jag har lagat anka. Inte så där helt lätt att få tag på här. Men man kanske kan ta någon gammal ren. :-)

Christina sa...

Jag älskar franska matlagningsprogram. Vi har t o m låtit sätta upp en extra parabol som pejlar in de franska kanalerna speciellt.

Det såg gott ut och lät gott, men jag undrar om anksmaken finns kvar efter så mycket pyssel? Jag är nog lite bonnigare i min smak, gillar en hel tugga av den goda ankan.

Tänk om man hade den kanalen! Lyckans ost!

Monet sa...

Bert: en gammal ren?? *asg*:-) Njae, tror knappt det va?

Christina: jag håller med dig. Fast jag har ju direktaccess till kanalerna tack och lov. Jag försöker jämföra med svenska matlagningsprogram och tror att de franska är så bra därför att de är lite som Solens Mat.

Man ackar och oar och njuuuter och lägger sig vinn om detaljer och är tålmodig och allt ska vara proffsigt och välgjort. När jag tänker på Per Morberg, den koleriske skådisen och hur han slänger och dänger med maten, tjoff och plask och krasch, så är det så långt ifrån det här distinguerade sättet att laga mat man kan komma.

Och jag tror att det där nog smakar anka. Glöm inte att allt fettet serveras som krutonger i soppan!

stephan sa...

Ojdå. Vi som ju har fransk parabol, men bara tittat en gång eftersom de ju liksom mest snackar franska... men har det text?? Då kunde man ju kanske förstå nåt i alla fall. Begriper ju mig på menyerna när de är skrivna, men de kan ju inte uttala det så man förstår :)