måndag 8 februari 2010

Bergen runtomkring oss

Däckad av franska virus under en period men långsamt på bättringsvägen går jag en minipromenad ner på ängen utanför vårt hus. Morgonen börjar med soluppgång som visar sig på bergen på andra sidan byn. Jag ser den varje dag från vårt sovrumsfönster - lika vackert varje gång.

Med bergen är det som med havet. De är sig inte lika för varje gång man ser dem. De varierar i färg, skuggor, nyanser. Oftast är det det blå som dominerar. Blått och mörkt grönt mot gråa obeväxta stenpartier.

Husen klättrar högt upp på bergssidorna överallt här i vår del av Provence. Det är landskapsbilden: blekt orange hus med mörkare ton på taken. Vackert kontrasterande mot de blågröna bergssluttningarna. Så här års kompletterat med vita rökmoln från alla hus där det eldas och den speciella vedlukten som sprider sig i luftiga slingor och gör landskapet mjukt dimmigt.


 
 
 
 
Posted by Picasa

7 kommentarer:

Elisabet. sa...

Vackert, vackert! Och här ligger snön ännu halvmetertjock, ja, nästan i alla fall. Och pElle på bordet, här mitt emot mig. Förbjudet egentligen, men pv är ju borta .-)

Helen sa...

Otroligt vackert!! Hoppas att vyerna skyndar på din tillfriskning.

Kram!

Anonym sa...

Vackra vyer !
Krya på dig .

Saga sa...

Åh, vad fina bilder du har!!

Vi är nu på plats i huset i Frankrike.Sitter på McDonalds o surfar ang skaffa telefon och internet ( med Skype ).Inte lätt, SFR, Orange eller....
Har du några tips!!??

Ha de fortsatt gott, hoppas hostan är bättre.

Brutus sa...

Åh, vilka fina bilder.
Nu ska jag gå på fotokurs och det ska verkligen bli jättespännande!

Inger sa...

Är det frost på träden? Så ser det ut på min dator. Mycket vackert, men för mig är det bäst med sådant i små doser. Som det verkar vara hos er. Hoppas du är frisk nu och kan glädjas åt blommorna i din trädgård.
Kram

Monet sa...

Elisabet: Jag tycker det låter som en härlig vinterperiod trots allt, sol och promenader och katter!

Helen: jo nog hjälper vackra vyer humör och kropp på traven. Men segt är det ändå!

Mormorg: tack för kryapådigtanken. Den hjälper säkert även om det här tar sin tid.

Saga: Välkomment till Provence. Jag har svarat dig på din blogg!

Brutus: roligt med kursen, hoppas den blir lyckad!

Inger: nej det är inte frost. Avlövade är grenarna så här grå men jag håller med om att det skulle kunna vara frost. Just nu har vi det kallt och soligt med den isande Mistralvinden. Men ingen snö! Fortfarande envis hosta så trädgårdsbesöken blir korta!