tisdag 12 januari 2010

Rätt bildgåtesvar

Grattis ANNIKA som inte alls var ute och cyklade utan hade helt rätt!!

Alla var nära rätt svar men bubblorna i glaset kommer inte från drycken i det. I staden Biot, inte så långt ifrån oss finns en glasblåsartradition med typiska bubblor inblåsta i de vackra glasen. Googla på Verrerie de Biot så hittar ni många vackra bilder på glas av alla sorter och i vackra färger.

Just på det här stället har man också en "Ligne Piscine", dvs glas i plast som är tänkta för lite rustikare användning - vid poolen till exempel. Här är ett våra "piscine-glas" med vanligt vatten i. Vi har också en hel serie glas i blått som används vid utemåltiderna, alltid lika kommenterade och uppskattade.

Den som vill turista i området måste absolut besöka glasutställningarna - det är de värda. Och Grattis också Elisabet för visad stor allmänbildning; visst är det så att keramikern Hans Hedberg också bodde och verkade i Biot. För den som inte vet var han en helt otrolig svensk konstnär som nog är mest känd för sina frukter i kolossalformat. Stora citroner, äpplen, körsbär i underbara glasyrer!!


 
Posted by Picasa

3 kommentarer:

Elisabet. sa...

Allra käraste Monet: Hans Hedberg känner jag till, jag tycker att hans frukter är ... ja, jag tar till det för mig annorlunda ordet: UNDERBARA ,-)

Och tack för att du inbillar läsekretsen att jag är allmänbildad.

Tyvärr var det google som hjälpte mig .., jag visste INTE att Biot och Hand Hedberg hörde samman.

Christina sa...

Det var en rolig och svår bildgåta ;)
Jag hade nog gissat på frusna bubblor, alltså en bit is.
Nu ska jag googla på verrerie de Biot :)

Snyggt svarat av både Annika och Elisabet!

Monet sa...

Elisabet: jag tycker inte jag inbillar läsekretsen att du är allmänbildad. Jag har sällan läst en blogg som din som är så uppdaterad och fundersam kring det mesta som rör sig som din! Google är väl underbart och du visste ju vem Hedberg var, det är det inte alla som gör!

Christina: Ja, ÄNTLIGEN något i stil med dina ursvåra saker:-) Det är verkligt vackra glas man gör i Biot, hoppas du ser det på skärmen.