onsdag 13 januari 2010

Min allrakäraste lillasyster

När man bläddrar bland tusentals bilder som jag förnärvarande håller på med dyker än det ena, än det andra upp. Här är mitt porträtt av min lillasyster som minsann inte är så liten idag.

Bilden är målad efter ett pyttelitet femtiotalsfoto, taget på Syster T:s tvåårsdag. En svag novembersol lyser in i det skånska hus vi då bodde i och lämnar skugga på väggen. (Libby på Femtiotalsjakten kan notera att tapetmönstret är från 1957. Diskret i det här fallet:-) Klicka gärna på bilden så syns allt bättre.

Målningen är min present till hennes femtioårsdag och det är roligt att se den hänga i hennes vardagsrum.

Visst är hon fin, min lilla två-årssyster? Hårtofsen har jag fixat, finklänningen med volanger är nog sydd av hemsömmerska tror jag. Polarn och Pyret ligger ljusår fram i tiden.

Visste ni inte att jag målade? Om någon vill ha porträtt av hund, barn eller barnbarn går det an att fråga! Hur jag målar kan man se på: http://www.swedishart.se/monica.axen


 
Posted by Picasa

9 kommentarer:

Helen sa...

Oj, så fint du har målat av din lillasyster!

Vilken talang du har!!

Kram!

Elisabet. sa...

Kanske är jag trögare än genomsnittet ..., men det var då inte det enklaste att hitta madame Monet på den sidan.

Monet sa...

Ibland får man komma ihåg skillnaden mellan .com och .se. Nu har jag ändrat i hemsidesadressen så det går att komma direkt dit.

http://www.swedishart.se/monica.axen ska det vara och inget annat!

Tack Helen för fina ord och Elisabet för uppmärksamheten!

Mira sa...

Jag gillar den uppnosiga skuggan på väggen med den kaxiga tofsen på hodet...

Och så tyckte jag mycket om den abstrakta oljan utan titel från 2005.

Anita sa...

Jag är imponerad - såå fin målning av din syster! Nu måste jag kolla din länk..

Anita sa...

Monika/Monet! Oj, du är ju konstnär!! Sååå vackra målningar!!

Målar du fortfarande?

Monet sa...

Mira: ja, det är en gullig lillasysterbild med tofs och allt:-) Vet inte riktigt vilken av mina abstrakta bilder du menar men kul att du tog dig tid att kika runt.

Smulan: tack så mycket för dina komplimanger. Jo, jag har konstutbildning och har arbetat som konstnär under flera år efter många års uppehåll pga annat yrkesarbete. Bilderna på min hemsida har några år på nacken men flera av dem har varit med på utställningar här i Frankrike genom en flitig grannkonstnärs försorg.

Jag har inte löst min ateljéfråga här och tiden innan och efter Frankrikeflytten har enbart gått åt till det. Så nej, jag har inte målat sen vi flyttade hit. Men mitt staffli och nyinköpt målarrock väntar på mig. Så när det blir varmare i vår kommer jag nog att ställa mig i trädgården till att börja med! Måste försöka fånga "det blå", du vet:-)

Christina sa...

Jag önskar verkligen lycka till att fånga "det blå"!
Ställer du bara upp stafflit så kommer det att gå på räls. Eller rutin :)

Monet sa...

Christina: åh, du är snäll och uppmuntrande. Vi får se - jag ska börja med lite låga ambitioner, ringrostig som jag är:-)