onsdag 13 januari 2010

Gissa lite igen?

Eftersom jag är drabbad av "rhume", fransk förkylning med halsont och enveten hosta har jag inte mycket ork över för annat än att gå igenom min bildbank i datorn. Inte är det lätt att rensa bort bilder tycker jag - många är ju vanliga vardagsbilder men skildrar framförallt sista året i Sverige, våra sonderingsresor inför flytten till Frankrike och sedan det oerhört intensiva ett och ett halva år vi nu bott härnere.

Jösses så mycket vi hunnit med, gjort och sett. På bloggen verkar det nog som om vi bara äter och dricker och festar runt. Men så är det ju inte, det är vardagsliv blandat med Provence- och Europaresor och besök i Sverige både vinter och sommar.

Förra julen var vi i Stockholm och träffade familj och vänner. Vi besökte bland annat ett mycket känt ställe i stan där de här bilderna togs. Inte precis idealiska fotoförhållanden men nu vore det väl katten om det inte skulle vara lite svårare att gissa vad detta föreställer?

 
 
Posted by Picasa

7 kommentarer:

Gröna Anna sa...

Funkar det inte att köpa en extern hårddisk att lägga bilderna på istället? Inte alls särskilt dyrt, och de rymmer hur mycket som helst: http://www.dustinhome.se/pd_5010150945.aspx Eller rentav USB-minnen, det finns upp till 8GB för inga pengar alls nuförtiden! Och det räcker ju åtminstone en liten bit. http://www.dustinhome.se/pd_5010150945.aspx Det skulle vara synd att vara tvungen att radera fina minnen tycker jag!

Mira sa...

Taggiga bergstoppar... Spretiga grenar... Suggestivt sidoljus... I stan? Biologiska museet? Ett galleri? Näe. Jag går bet...

Monet sa...

Ledtråd:

När man passerar här sitter man i ett litet tåg. Och det är inte på Gröna Lund.

Saga sa...

Skansen?? Fast det liknar ju Gotland, detta var klurigt.

Passar på att tacka för alla fina svar du gett mig om att bo i södra Frankrike. Nu är vi på väg, kontraktet skrivet och snart åker vi ner och hämtar nycklarna.

Känns så rätt!!!

Så jag fortsätter följa din blogg som är så inspirerande, rolig och livsnjutarkänslig.

MVH / Anne

Monet sa...

Gröna Anna: åh, vad snällt av dig att ta fram länkar och information till mig. Jag har en extern hårddisk där jag regelbundet sparar mina bilder. Men jag har tagit så extremt mycket bilder sedan digitalkameratiden inföll att jag ändå behöver rensa bort bilder med likartade motiv. Och DET tar tid!

Mira: du är rent geografiskt ganska nära faktiskt. I själva Stockholm alltså:-)

Anne: Nej, det är inte Skansen även om det också "bränns" för dig med den geografiska närheten. Ledtråd igen: Det här stället har en månad i sitt namn.

Tack för snälla ord. Och vad roligt att ni gjort slag i saken. Flyttar ni hit permanent eller är det sommarhus? Spännande, berätta gärna mera och om det är något jag kan hjälpa dig med så säg bara till!

Inger sa...

Men det är ju Junibacken, förstås!

Monet sa...

Inger: Chapeau!! Hatten av för rätt gissning.

Det här är Junibacken där man åker ett litet tåg genom Astrid Lindgrens sagor med sina landskap och figurer.

Här har vi just passerat Ronja med sitt vårskrik och kommit till Bröderna Lejonhjärta och den läskiga Katlagrottan!

För den som inte varit där, låna ett litet barn om det inte finns barnbarn eller andra. Och gå dit.

Roligare dag har vi sällan haft! Det är inte bara Astrids sagor som finns där, man kan klappa på Solägget och känna sig som Putte i Blåbärsskogen också. En underbar och mycket svensk sagovärld!