söndag 11 oktober 2009

Höstpromenad i min sydfranska by 5


Nu är vi nere i den centrala delen av byn som genomkorsas av vägen ner till de större orterna och upp till de mindre byarna i bergen.

Framför kyrkans vackert dekorerade baksida är en öppen plats där de båda caféerna har en del av sin uteservering. Ibland är det helt tomt som nu, vid vissa tillfällen, som den snart kommande årliga chokladfesten sitter här hundratals människor.

Mittemot har vår frissa Martine sin lokal, det är till henne vi går för att bli klippta och försöka lyssna till och förstå hennes smattrande franska.

På ett vackert hus på andra sidan gatan visar klockan tio i fyra. Och strax kommer skolbarnen i rad på väg tillbaka till skolan efter någon utflykt. Om lite drygt en halvtimme, halv fem på eftermiddagen är det liv och rörelse i byn. Skolan slutar och alla barnen hämtas av sina föräldrar i bilar som står parkerade överallt. Det är noga med hämtningen, inga barn går till eller från skolan själva. Och bypolisen, Police Municipale, står vid övergångsstället och ser till att alla kan passera tryggt.

Hos oss i vårt område kommer mammorna med sina skolbarn längs med stigen upp från byn. Alltid i långsam takt och med småsyskon på armen.

Det är inte något större jäkt i vår by.

Posted by Picasa

8 kommentarer:

ab sa...

Fina promenadbilder! Vilken härlig by.

Sara sa...

Vilka vackra bilder! Härligt att få gå med på promenad!

Marie sa...

Man blir varm av bilder och härlig beskrivning av livet i Provence. Har bestämt mig för att åka dit i april och fira födelsedag. Vad heter din by?

Libby sa...

Den är söt, er lilla by.

Elisabet. sa...

Helt ljuvligt!

Helen sa...

Vet, du, att jag får tårar i ögonen av att se dessa fina bilder...

Ja, jag är nog lite konstig, trots allt, men att få följa med er på promenad i "mina drömmars gränder" gör mig alldeles betagen!

Tvätten som hänger på tork, blommorna, de vackra fasaderna...åh, vad jag älskar sånt!

Tack för en ljuvlig rundtur!

Kram!

Monet sa...

ab: ja, det är en alldeles väldigt härlig by. Vi är så glada att vi hittade den.

Sara: tack för komplimangen. Motiven ger sig själva. Kul att du hängde med!

Marie: härligt att du låter dig inspireras. Och att fira födelsedag här i Provence i april är inte fel alls. När det gäller namnet på min by är jag lite som Bodil Malmsten, jag vill hålla det för mig själv. Du vet, internet och integritet och så. Men vi bor inte så långt från staden Toulon och Hyères och här är ett osedvanligt vackert och oturistiskt parti av Provence som rekommenderas!

Libby: ja, söt är den kanske. Du vet ju själv:-)

Elisabet: jag förstår att du tycker det, du har ju själv nyss varit i sydliga trakter och vet hur det känns!

Helen: så glad jag blir och alldeles varm i mitt hjärta när jag läser dina rader. Det gläder mig verkligen att min blogg kan skapa den sortens känslor hos mina läsare! Tack snälla.

Mira sa...

Stort tack för dina fina höstpromenadbilder från din franska by! Vi längtar fortfarande söderöver...