söndag 11 oktober 2009

Höstpromenad i min franska by 4
























Mitt emot en husingång har ägaren gjort sig en liten miniträdgård längs trottoaren.

Och en bit längre fram står byns enorma Redwood-träd - ett sånt som egentligen alls ska finnas i Europa. Men jag tror att det har planterats av byns berömde man Peiresc, han som bodde här i sitt slott på sextonhundratalet. Botanist var han bland mycket annat och många märkliga växter från hans tid finns planterade i den idag privatägda slottsparken.

Det här trädet hamnade utanför den och det är s t o r t, det är det.

Posted by Picasa

2 kommentarer:

Suzesan sa...

Vilken härlig promenad. Där kan man drömma sig bort från den småHUTTRIGA hösten här hemma. Tack Monet för att du tog oss bloggläsare med på din promenad.
Det är så längesen nu, som jag var i Frankrike så nu längtar jag verkligen dit.

Ha en underbar söndag.

Kram
/Susanne

Monet sa...

Suzesan: Kul att du drömde dig till Provence en stund. Just nu är det fullkomligt underbart perfekt härnere!