måndag 5 oktober 2009

Franska läckerheter


Vi har haft en riktig festhelg. Här är vi på en riktig gourmetrestaurang med svenska vänner i en av de många hamnarna vid havet.

Vilken skaldjursfest: ostron med vitlöksmajonnäs. Moule Marinières à la Maison, otroligt stora och matiga musslor i krämig vitvinssås som förrätt.

Några av oss tar Coquilles St. Jacques, pilgrimsmusslor, till varmrätt. Här är de, stekta och serverade med smörslungade grönsaker och en ljuvlig murkelsås, smaksatt med bacon. Vilken kombination - men så god!

Längst ner äts det Calamares à la Plancha, stora stekta bläckfiskarmar med goda såser och röror.

Detta äts klockan tio på kvällen och när vi sen går tillbaka till bilen längs ett lördagsglatt, discodunkande medelhavs-kajparti är temperaturen fortfarande 20 grader och det är svartljummet och lätt fuktigt i luften. Fullmåne.

Hemma läser jag på bloggarna om frostnätter och blötsnö i Sverige.



Posted by Picasa

4 kommentarer:

Pius sa...

Himmel vad hungrig jag alltid blir när jag läser dina mat-inlägg.
Mums!

Pius

Suzesan sa...

Läckerheter YES!! jag vet men inget av det där tilltalar mig OCH speciellt inte OSTRON!!Haha.

Men FINA MATBILDER.

Men ankan i förra inlägget hade jag lätt ÄTIT!;)Mums.

Kram
/Susanne

Christina sa...

Jag älskar skaldjur, men hade sån otur när jag åt mina första ostron när jag var ung så det tar fortfarande emot tyvärr.
Sen att jag vet att det är den enda maträtt som rycker till när man droppar citron på den hjälper ju inte heller till ;)

Men allt det andra ser underbart gott ut, speciellt pilgrimsmusslorna!

Ok, 20° varmt och svartljumma nätter...jag kontrar med att vi har haft en strålande vacker höstdag och i skogen vimlar det av trattisar. Det är inte heller så dumt;)

Lisette sa...

Jag instämmer i de andras hyllning till dina härligt doftande matbilder. Det ser verkligen läckert och tämligen exotiskt ut för oss här uppe på Västgötaslätten! Jag håller dessutom med dem som inte är några storälskare av ostron, om jag inte får dem i form av "Ostron rockerfeller" förstås. Mums!
Christinas info om att ostron rycker till när man droppar citron över dem gör att nu är det absolut stopp på den fronten!