torsdag 8 oktober 2009

En musketör i vår by


När jag var liten läste jag med spänning om musketörerna Athos, Porthos och d'Artagnan. Jag tog dem inte för verkliga personer utan påhittade.

Men nu blir jag osäker. Vid en av våra småpromenader i byn - då jag alltid upptäcker nya vinklar och vrår och spännande detaljer i den här åldriga bebyggelsen - ser jag plötsligt en liten skylt där det står:

"Den 17 februari 1660 passerade kung Ludvig den XIV under denna bro för att sova på slottet Peiresc. Han åtföljdes av drottningmodern, sin bror, hertigen av Anjou, dottern till Gaston D'Orléans, av Mazarin och de berömda musköterna Comminges och D'Artagnan"

Jag blir alldeles häpen. Om kungabesöket har jag hört förut - det finns ett berömt slott i byn som beboddes av en berömd man på 1600-talet. Hans historia återstår att berätta en annan gång.

Men var D'Artagnan en r i k t i g musketör??

På bykyrkans framsida som vetter ut mot huvudgatan finns en stor väggmålning. Troligen föreställer den just detta kungabesök och nu ser jag ju D'Artagnan där. För det är väl klart det är han?

Bron de passerade ser så här ansenlig ut och framför den står stora soptunnor så inte är det mycket bevänt med respekten för den historiska platsen tycker jag. Men det är samtidigt det som är charmen i denna extremt levande by där de olika seklerna går i varandra.

Mazarin som också passerade bron måste jag googla på. Är han förlagan till kakan tro?



Posted by Picasa

Inga kommentarer: