fredag 25 september 2009

Springa runt i ett ekorrhjul....


Varför heter det just ekorrhjul funderar jag? Det är ju mest möss och marsvin som springer runt i såna. Hade man ekorrar som sällskapsdjur förr och lät dem springa runt, runt i de här små ställningarna?

Jag är inte särskilt förtjust i varken möss eller råttor. Det var alltid obehagligt på vår skärgårdsö när Största Råttfångarkatten Cayenne kom insläpande med sina byten.

Men här, på Animaleriet, dvs zoo-avdelningen på vår stora växtmarknad Jean Rey, kan jag inte låta bli att stanna upp och titta på de små mössen som pinnar på inne i hjulen för glatta livet. En del blir så utmattade att de somnar mitt i maten till och med.

Klart det är bra med motion. Men lagom är bäst tycks ändå majoriteten av de små krypen tänka.

Och jag tänker att jag är oändligt lycklig som kunnat lägga alla yrkesåren åt sidan. Aldrig mer ett ekorrhjul för mig!

Posted by Picasa

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jomenvisst hade man ekorrar som en sorts sällskapsdjur, står t o m en passus i Nils Holgersson om att de hade en ekorre i en bur "vid husknuten " om jag nu inte missminner mig.

Helen sa...

Jag tycker att det ser så hemskt ut när de små råttorna springer i hjulet.

Det verkar som om de har hamnat i ett tvångsbeteende, och kan liksom aldrig sluta springa.

Nä, inga djur i bur!!

Ha en bra helg!

Kram!

Staffan H sa...

Det är alltid rätt att njuta av livet i dess olika faser och nu när du gått in i fasen som icke yrkesarbetande gör du helt rätt i att njuta av tillvaron för fulla muggar och ta vara på var dag och vart glädjeämne.

Monet sa...

Anonym: intressant, det visste jag inte. Men någonstans ifrån måste ju uttrycket komma.

Helen: håller med om att det ser ut som ett tvångsbeteende. Men de sover rätt mycket också:-)

Staffan: just det är det vi försöker göra nu. Härligt!