lördag 19 september 2009

Äntligen Provence!


Efter nästan hundra mils körning från Luxembourg närmar vi oss äntligen Provence.

Nu dyker de upp, skyltarna som visar att vi kör på franska A8, motorvägen som via Aix-en Provence så småningom via slingriga mindre vägar tar oss hem till vår sydfranska by.

Det höga berget St. Victoire syns genom bilrutan och så småningom landar vi i våra egna närmaste omgivningar. Kurvtagningen sitter i sedan före Sverigeresan och nu är det bara några kilometer kvar till vi är hemma. Ute är det 35 grader men vi har sakta vant oss under resans gång. Dessi ligger i sin korg på golvet i framsätet och väntar snällt in denna sista dagsetapp också.

Posted by Picasa

6 kommentarer:

Mira sa...

St. Victoire ja... Det berget har jag ett alldeles speciellt förhållande till. Det satt jag och stirrade på i en vecka medan Husse låg på sjukhuset i Aix...

Monet sa...

Sämre utsikt kunde du ju ha haft. Jag minns inte konstnären nu, kan det ha varit någon av impressionisterna som hade ett särskilt förhållande till detta berg och målade det i oändlighet?

ab sa...

Nej, nu vill jag se Dessi-bilder snart! ;)

Monet sa...

ab: i nästa inlägg kommer bilderna. Som på begäran:-)

Mira sa...

Jo... det är sant. Det var Paul Cézanne som bodde i Aix och målade Berget om och om igen...

Monet sa...

Mira: just det, nu kommer jag ihåg att det var Cezanne. Mäktigt berg är det iallafall, syns långt.