tisdag 18 augusti 2009

Från mitt sjukläger....

....skickar jag en sensommarroshälsning. Den växte i södra skärgården och plockades i helgen. Där var lugnt och stillsamt, här i vår norra del grasserar uppenbarligen ett elakt virus.

Som hoppade på mig i söndags med ett raseri jag sällan upplevt. På en timme fick jag nästan fyrtio graders feber, frossa som en malariasjuk, spränghuvudvärk, illamående, magen upp och ner, ont i hela kroppen - faktiskt nästan en "nära döden-upplevelse" mitt under de värsta timmarna.

Man tänker förstås svininfluensa eller TBE eftersom två fästingar behagat festa på mitt blod eller något annat "livshotande". Jag lovar, det är decennier sedan jag kände mig så SJUK.

Tillfrågad systerdotter, akutsjuksköterska lugnar: antagligen en virusinfektion, det går mycket sånt nu. Kolla allmäntillstånd, blodtryck, temperatur. Var uppmärksam på neurologiska symptom och ökad nackstelhet. TVÅ Alvedon var fjärde timme - febern ska ned, inte svettas ut. Svininfluensa, nej, det är så få i Sverige, det är inte troligt alls.

Idag på tredje dagen när febern gått ner och man har normal temp på morgonen och den sedan stiger igen på kvällen och knappt kan ta ett steg utanför sängen utan att det svimlar och man blir kallsvettig rådfrågar jag öns distriktssköterska. Som håller med min systerdotter. En aggressiv virusinfektion, det går sånt på ön. Och alla symptomen stämmer inklusive: "frisk på morgonen, sjuk på kvällen".

Bara att boka bort kräftskivor, klippning och vänlunch. Inte blev det middag på värdshuset med seglingsvännerna heller.

Sängen är var jag befinner mig och det blir nog så ett par dagar till känns det som!
Posted by Picasa

10 kommentarer:

Mira sa...

Stackars! Ta det lugnt och krya på dig! Kram!

Men blogga, det kan du inte låta bli, din lilla rackare!!! ;-)

Anita sa...

Krya på dig Monet!

Suzesan sa...

Krya på dig Monet. Usch det låter vidrigt att bli så sjuk.

Härliga skärgårdshusbilder nedan. Fint att spara gamla grejor.

Kram
/Susanne

Anonym sa...

Krya på dig Monet .
Jag känner till flera liknande fall i min närhet .

Kesu sa...

OJ, oj, låter inge kul det där. Bottentrist att det händer på semestern, men skönt att det inte var svininfluensan.

Läser Mirans inlägg! Hihi! Bloggviruset blir du nog aldrig av med - hurra för det!

Sov bort det onda nu!

Krya-på-dig-kram

Elisabet. sa...

Usch, det där låter som när pv blev så akut sjuk efter Vasaloppet .., och jag själv några dagar senare.

Det var inte långt ifrån att man trodde att Liemannen eller frun hade kommit för ny leverans till ... vart det nu skulle bära hän ..-)

Hoppas att du kryar på dig snart!

Syster T sa...

Stackars dig, sis har det inte gått över än! Jag skickar mer...
Huset var urgulligt, men inte färdigt = tveksamt. Hörs snart! Kramar

Christina sa...

Usch, stackars dig!

Jag har inte haft tid att kika runt på bloggar den sista tiden, så jag hoppas att du har hunnit repa dig sedan du skrev sist.
Eländigt att ligga sjuk under Sverige-vistelsen.

Staffan H sa...

Krya på dig! Inget kul att vara sjuk och absolut inte såhär års.

Monet sa...

TACK snälla alla för så vänliga och omtänksamma krya-på-dig-hälsningar. Jag har lytt alla råden, hållit mig i sängen, druckit och inte heller bloggat, Mira:-)

Nu på sjätte dagen känns det som om det går att stiga upp och komma i kläderna.

Vilket djävulsvirus, det var faktiskt ett riktigt jobbigt sådant, en riktig sänkare!!

Någon svininfluensa var det dock inte (vilket äckligt ord, man känner sig ju pestsmittad vid bara tanken att man skulle få det? I Frankrike säger man Grippe A1 - grippe betyder influensa och här blandar man inte in några grisar tack och lov.


En vecka av våra sverigediton försvann och med det också några viktiga vänbesök. Men vi får ta igen det senare, det är faktiskt viktigare att inte heller förta sig utan bli frisk i lugn och ro.

Tack snälla igen!