måndag 20 juli 2009

Spridda Skåneskurar


Dagen har varit regn- och åskfylld. Bortsett från åskkvalmigheten har det varit ett befriande och svalkande regn i 19 graders värme. Helt underbart svalt!!

Vi har handlat kläder, varit på svenskt apotek och bunkrat vitaminer, näsdroppar och Treo. Köpt svenska böcker, bland annat bilderböcker om Sverige att visa för franska vännerna.

Vi kör snabbt förbi mitt gamla gymnasium på vars bortre trappa jag stod för hundra år sedan och sjöng Sjungom studentens..... Samma trappa som systersonen också stod på och sjöng samma sång för några veckor sedan.

Dessi som är den senaste i raden av storfamiljens många hundar finner sig väl tillrätta och leker och busar här med min lillasyster. Lilla och lilla:-)

Och vi kör hem i regntung men kvällsolig himmel och det är ljust klockan 10 på kvällen och Pelle Koltrast sjunger. "Hem" är den f.d flygflottiljen som nu är hotell och konferensanläggning och där vi bor i det rum min styvpappa hade som arbetsrum i många år. På själva området har jag stått många gånger som barn och tittat på flyguppvisningar.

Både min pappa och farfar har lärt sig flyga här och också varit flyglärare. Nu står ett ensamt skolflygplan staty på det gamla flottiljområdet och påminner om flydda tider. Det får tjäna som liten bildgåta. Var befinner vi oss tro?

Posted by Picasa

4 kommentarer:

Isa sa...

Följer din fantastiskt fina blog från sydländsk horisont, men nu , ack så 'det bränns'!

Av vad jag kan förstå, måste det väl vara i Barkåkra, som ni bor på konf.hotell? Och gymnasiet, där du tog studenten, förmodligen då Ängelholms? Några gåtor återstår dock! Hmmm? Sista 'riktiga' studenten gick väl av stapeln 1968, och du presenterar här för oss din charmerande mamma med egen trädgård och allt. Inte illa och min hälsning!
Själv var jag barnfödd i den mer modesta skogsbygden , tre mil inåt landet, men student (ljuvaste minnen!) vid Flickläroverket i Helsingborg.

Du har nu självklart helt annat att göra än kommentarläsa, så, amusez-vous bien et espérons que la pluie ne va pas trop durer ...

Libby sa...

Skönt att komma hem till 19 grader och skurar, va? :-) Och svenska Apoteket. Hälsningar från mig och Femtiotalsmannen, från ett ännu svalare Sveg. Nästa vecka ses vi!

helen sa...

Välkommen till Sverige!

Är det skönt att få svalka sig i lite nordiskt klimat???

Oj, så fina blommor din mamma har, och visst ser man att ni är lika varandra.

Ha nu en härlig Sverige-semester!

Kram!

Monet sa...

Isa: hej och välkommen hit. Nja, som du kanske redan sett var det nära, men ändå inte. Och närmare än du trodde! Men så kul med så liten värld!! (On s'amuse bien déjà et on vient de laisser la pluie derrière nous. Nous resterons dés maintenant sur île de Soleil dans l'archipel de Stockholm!)

Libby: jätteskönt. Njuter av de svala fläktarna och är den enda som ropar heja när skurarna kommer.Och ja, svenska apoteket känns välkänt och bra. Fransk Treo är inte samma sak:-)

Helen: tack för hemkomsthälsningen. Än har vi inte riktigt hämtat oss från färden men det kommer. Nu ska vi ha lite semestervila.