torsdag 2 juli 2009

Åskvärmedag


Stillsam inomhusdag. För varmt att vara ute och när som helst brakar hällregnet igång igen. Dessi tråkar sig.

Maken ägnar sig åt favoritsysselsättning. Datorpatiens.

Lyfter han blicken ser han berget utanför fönstret och den vackra rabatten med lavendel, oleander och olivträd.

Själv har jag lagat trattkantarellsås med portvinssmak till dagens grillmiddag med marinerad entrecôte, haricots vert, sallad, ost och tårta. Torkade trattkantareller, inköpta i ett stånd för en tid sedan.

Ger lite svensk höstkänsla men så är det gråväder också.

Visste ni förresten att det korrekta uttalet på köttbitarna ovan faktiskt är "entrekått". I Sverige säger vi ju alltid "entrekå" men e:et på slutet indikerar att t:et ska uttalas. Och här får man inte samma associationer som i Sverige:-)

Posted by Picasa

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Jag vet flera som ägnar sig åt patiens på nätet.

En som heter pv, t.ex.

Monet sa...

Det lär vara bra hjärngymnastik. Nu börjar jag undra om jag försvenskar mig när det gäller stavning. Heter det inte "patience" på svenska?

Tålamod betyder ju ordet och ibland får man ha det när man vill att det ska ske andra saker och "leken ska gå ut" först!