lördag 20 juni 2009

Provencalsk midsommar 3.


Medan natten ljusnar i Sverige blir den ljum och sammetsmörk härnere. Vinden mojnar och det är 25 grader varmt mitt i natten.

Utanför husets grind hör man Medelhavet skvalpa och vid poolen fortsätter festen med goda ostar och underbara efterrätter.

Dessi är med hela kvällen och blir allas lilla mascot. Det kelas och busas men när vi sent omsider tar adjö och far hem till byn slocknar hon som den bebis hon är i sin lilla väska mellan mattens fötter vid framsätet.

Vi har firat vår första midsommar i Frankrike och kan inte klaga! Väldigt gott och trevligt och "svenskt"!!

Posted by Picasa

7 kommentarer:

ab sa...

Tack för en trevlig berättelse och fina bilder!

helen sa...

Just dessa mörka, ljumma nätter är underbara att få uppleva!

Vår midsommarnatt var ljus, fast med + 8 grader i luften, var det inte riktigt läge att sitta ute och njuta...

Skicka över lite värme från Provence till Norrland, är du snäll...

Kraam!

Suzesan sa...

Tack för att du delade med dig av er midsommar. Såg skönt ut.

Min var härlig trots allt. Inte mycket regn. Några skurar framåt senkvällen. Lite kyligt men asså vi var inomhus så det gjorde inget. Sen en vacker kvällshimmmel så midsommaraftonsnatten fick ge ljus. Det var så ljust.

Få förunnat få sån värme på midsommar som ni hade. Grodor (De kanske hade sin egen dans för er)och allt och den vackra natten.

Kram
/Susanne

Mira sa...

Vi tillbringade en midsommar i Italien en gång. Hotellvärden ble så lycklig över att få svenska gäster, så han rafsade fram en gammal urblekt svensk flagga och hissade. Vi åt middag på kontinentalt vis på strandrestaurangen i sammetsmörkret och när jag sedan vaknade vid tretiden på natten, van vid nordisk skymninggryning, så blev jag helt bestört över det svarta...

Men värmen, Monet, värmen!

Bloggblad sa...

Jag älskar de längtande ljusa sommarnätterna här, men ibland kunde jag byta bort dem mot en ljummen mörk sommarnatt... det är så förgrömskandes kallt i år.

Staffan H sa...

Ni verkar ha haft ett trevligt midsommarfirande. Den första bilden i det här inlägget, den med trädet på, är otroligt fin och spännande med belysningen av trädet.

Monet sa...

Oj! Här har jag missat att svara. Förlåt!

ab: roligt att du tyckte om det.

Helen: jo, det är skönt med de ljumma mörka medelhavsnätterna. Och jag skickar gärna lite värme till Norrland men jag tror det är bättre väder i Sverige nu?

suzesan: jo, vi hade en trevlig midsommar. Din verkar ha varit bra den också!

Mira: det låter som en kul upplevelse. På något konstigt sätt så har vi vant oss vid att det är mörkt på kvällar och nätter. Jag har inte ens tänkt på svensk sommarnatt. Och ljuset vi haft i vinter har varit helt otroligt bra och uppiggande. Jag har inte saknat mörkret vid 3-tiden på eftermiddagarna ett dugg!

Bloggblad: javisst är det härligt med de ljusa svenska sommarnätterna. Men de här mörka, ljumma är inte dumma de heller!