söndag 14 juni 2009

Jag har ett Arn-barn!!


Eftersom jag i förra inlägget blev så till mig av förtjusning över att ett av mina kusinbarn, trollkarlen Charlie Caper, gått och vunnit svenska Talang 2009 måste jag få skryta om ett till:

När första delen av Arn-filmerna gick på bio berättade jag stolt för alla att jag inte bara hade ett barnbarn utan också ett "Arn-barn".

Det fick vi veta den här soliga dagen på vår skärgårdsö när Noa Samenius, son till min kusin Björn, kom på besök och saftkalas tillsammans med sin mamma, pappa kusinen och sina två systrar. (Som numera utökats till tre).

Alla tre kusinbarnen var riktiga sprallungar men Noa, som vi träffat tidigare den sommaren och där HAN ställde sig upp på sin stol på en 60-årsfest i familjen och började trolla för hela församlingen, han ville ha plats för föreställning också den här eftermiddagen.

Plötsligt vände han sig till mig och började rabbla böjningsformer på ett par latinska verb. Jag blev alldeles paff?? En unge på åtta år och latinska verb?

Jag har själv läst latin i många år och hörde ju att det var korrekt. Och hans pappa, min kusin, log och gav mig förklaringen: Noa hade lärt sig detta genom sina repliker i Arn, Tempelriddaren.

Om ni inte känner igen Noa på de här bilderna, så gå in och titta på http://arnmovie.com och klicka på fliken Tempelriddaren. Där ser ni Noa som spelar Arn som barn. Ännu ett kusinbarn att vara stolt över!!

Noa har sedan dess spelat in ytterligare en film för Rädda Barnen som handlar om barnmisshandel. Den heter "Den fyrkantiga himlen" och hittas via Google.

Posted by Picasa

4 kommentarer:

Suzesan sa...

Det måste du få skryta om duktiga i släkten.Såklart.

Han är söt:)Noa! Jaså han kan trolla med. Kul.

Jag har inte sett filmerna ännu. men ska göra det. Måste det. Sååå då vet jag att det är ett ARN-barn med. KUL.
Ha en bra kväll.

Kram
/Susanne

Christina sa...

Jag har varken läst böckerna eller sett filmerna, men jag klickade på länken och blev tagen.
Ditt kusinbarn Noa spelar alltså Arn som liten, det måste ha varit en fantastiskt upplevelse för en så liten knatte! Ett minne för livet.

ab sa...

Talangfull familj! Och den lilla pojken är söt också. (Filmerna har jag inte sett, dock.)

Monet sa...

Suzesan: du måste absolut se båda filmerna, de finns ju på DVD nu. Och så kan du komma ihåg att Arn-barnet är kusinbarn till mig!

Christina: du måste absolut se filmerna. De är faktiskt väldigt bra - jag hade inte läst böckerna innan vilket man kanske ska men det är en fantastisk historia och med många bra skådespelare!

För Noa och hans familj blev detta en otrolig upplevelse. De bodde alla på lyxhotell i Skottland i två veckor när slutscenerna spelades in t.ex. Men familjen sköter detta bra, det är inget man håsar upp eller gör någon affär av. Noa är Noa, storebror till sina tre systrar, inget annat.

ab: Ja, han är jättesöt Noa. Och en härlig unge, sprallig och orädd. Han spelar Arn som barn väldigt övertygande. Jag tycker ni alla ska se filmerna, det är en bra berättelse om Sverige för länge sedan!