söndag 24 maj 2009

Vallmofält och vildginst


Minns någon Monet-tavlan (inte min:-) med dam i artonhundratalsparasoll mitt i ett stort vallmofält? Undrar om inte tavlan heter just vallmo: "coquelicots".

Överallt runt vår by blommar nuvallmo i stora fält. Underbart vackert är det, önskar vi kunnat stanna för att ta flera bilder.

Men på franska smala vägar går det fort och det är inte lätt att bara svänga av vägen. Kör man inte i samma hastighet lägger sig franska bilförare en meter bakom en och stressar fram högre farter.

Själva håller vi som synes ofranskt långt avstånd till framförvarande bilar.

Inte bara vallmon blommar. Också vildginst i stora buskpartier överallt längs vägarna. Det är så vackert att det nästan gör ont!

Posted by Picasa

5 kommentarer:

Christina sa...

Jodå, tavlan av Monet sitter där i minnet, den är verkligen vacker och jag har sett den i verkligheten t o m :)

Vildginst är också väldigt vackert. När jag hade torpet i Västergötland brukade jag varje försommar åka ut till en strand ute på Torsö (stor ö i Vänern) där det växte frodigt med just vildginst.
När buskagen stod i blom var det en fröjd för ögat och hjärtat.
Tyvärr fanns det en himla massa jättelika bromsar på den stranden, vilket förtog lite av glädjen...

Monet sa...

Jag tror också att jag sett tavlan i verkligheten. Om den hänger på Musée d'Orsay i Paris?

Hade inte en aning om att vildginst fanns i Sverige? Trodde bara det var här. Men när vi bodde i Bretagne, i Bodil Malmstens Finistère, en sommar gick vi på hedar fulla med gul vildginst och lila ljung.

Den som målar vet att de två färgerna är sk. kontrastfärger och förstärker varandra. Det var en helt underbar upplevelse!

ab sa...

Visst minns jag den tavlan! Jag hade en reproduktion av den på väggen i mitt studentrum i Lund. Din bild är väldigt lik!

Ovanligt vackert wv: vinglys.

Elisabet. sa...

Det hade kunnat vara Halland.

Nedanför pv:s hus blommar vildginsten (Hallands landskapsblomma) för fullt .... och tre röda vallmo såg vi längs dikeskanten.

Såååå vackert!

Monet sa...

ab: roligt att du minns tavlan. Och du har pluggat i min födelsestad Lund? Kul.

Elisabet: men så roligt att båda sorterna finns hos pv. Det där landet Halland verkar vara väldigt bra och fint på alla sätt!