fredag 1 maj 2009

Fransk Första Maj

Någon frågade i ett tidigare inlägg hur man firar Valborg i Frankrike. Inte alls svarar jag. Jag tror att det är en väldigt nordisk sed, kallas för Valpurgis natt har jag för mig och är någon slags motsvarighet till Halloween. Man skulle skrämma bort häxor och annat oknytt, därav bålen.

Så några eldar har vi inte sett härnere och har förstått att det också varit eldningsförbud pga torka i Sverige på många ställen.

Idag, den första maj finns däremot en annan sed. Vi har vår majblomma men här ger man sin käraste och sina vänner en bukett liljekonvaljer - muguet. Den här underbara blomman var till salu på Paris gator tidigt i morse med många stånd där både privatpersoner och trädgårdsmästare sålde sina buketter. Den anses bringa lycka under resten av året, särskilt om man får en med tretton klockor!

Jag lyckades få ett par stånd liljekonvalj i min rabatt men de har redan blommat över här i Provence. Jag är glad ändå att min älsklingsblomma trivdes också här och önskar alla med den här buketten en glad och trevlig Första Maj.

Sen är Frankrike demonstrationernas förlovade land så idag på "Fête de travail", arbetets dag, så kommer det nog att tågas runt på gator och torg.

Själva har vi en lugn och solig dag på altanen i cirka 23 graders värme!
Posted by Picasa

7 kommentarer:

ab sa...

Faktiskt nästan sommardag här också. Snart är vi ifatt er! :)

Tankevågor sa...

Vad trevligt att läsa om traditionen med Liljekonvaljerna! De är ju så fina.
Har precis hittat små tunna blad i vår Liljekonvaljdunge i vår park närmast oss. :-)

Vi har nästan sommar här också.

Ha en skön fortsättning på helgen!

Elisabet. sa...

Under en stor sibirisk syrén som växte vid husknuten hemma i Malå, där hade mamma planterat liljekonvaljer.

Som en främmande fågel blev dom små vita blommorna.

Suzesan sa...

Man nästan känner doften av de där vackra bilderna på liljekonvaljen. Det med tretton klockor visste jag inte. Kul att lära sig nåt nytt. Härliga inlägg och så modig trädklättraren är. Men kan så. Pro!

Vilket leende av honom det ser ut som en sol i träden:)
Kram
Susanne

Christina sa...

Vilken trevlig tradition, att ge bort en bukett ljuvliga liljekonvaljer, men det var en fult namn fransmännen har valt på den stackars blomman.

Tänk att vi har lika varmt som ni, ofattbart!

Monet sa...

ab: jag har förstått det! Många gånger är det ju högsommarvarmt i maj, ibland snöar det på Valborgsmässoafton. Men idag har vi över 25 grader och det är riktigt pustigt!

londongirl: härligt med er sommarvärme också. Och kul att dina liljekonvaljer är på G också!

Elisabet: växer inte liljekonvaljer vilt i Norrland?

Suzesan: håller med om att det är kul att lära sig nytt, om tretton klockor t.ex. Och han sken verkligen som en sol, vår trädklättrare, det gjorde han!

Christina: håller med om både traditionen och namnet. Och skönt att permafrosten släppt och ni kan sitta ute och äta på kvällen, helt otroligt. Det kan nog vi idag också om vi skulle vilja tror jag.

Elisabet. sa...

Svar: jag vet inte .., jag tror inte det ...?

Jag såg aldrig några i alla fall.