måndag 11 maj 2009

Fransk åthutning!


Plötsligt ser vi hur en av franska sjöpolisens båtar sätter kurs mot just vår båt.

Visserligen är vi ganska nära de stora krigsfartygen men ligger inte så att vi stör i deras kursriktning.

Men det är uppenbart att poliserna på Gendarmerie Maritime är av annan uppfattning.

Vi hinns upp och en bredbent fransman hojtar åt oss: "Avancer!!!". Och pekar med hela handen att vi ska rappa oss på och i en viss riktning.

Det är bara att dra på motorn och sätta fart och ännu mera bredbent kollas det att vi nu ligger på behörigt avstånd från de stora skeppen.

Ja, det var ju en speciell upplevelse, det är vi alla överens om!

Franska poliser leker man inte med. Varken till sjöss eller till lands. Dom är tuffa som tåget, nästan värre än amerikanska diton!

Posted by Picasa

2 kommentarer:

Suzesan sa...

Jag får skriva om det försvann. Jag hade heller inte lekt med "Gendarmerieanterna"
Jag hade blivit skiträdd och lagt in full fart bort. Blev ni rädda?

Vet du om de är Främlingslegionärer de som jobbar inom sjöpolisen??

Kanske det var för att ni fotograferade eller så visste ni kanske inte deras gräns var den gick vad fööör nära var.

Man skojar inte med Guardia Civil heller i Spanien. jag skulle skoja en gång med två som bara kort gick in i hotellobbyn och stod och hängde en stund.
Jag satt bredvid den ene och sa nåt kul och gulligt om uniformen. Men jag förstod direkt att "Susanne säg inte ett ord mer" Hans blick var oslagbar.

ÜberTuffa grabbar.Vilken härlig seglats tack för att du tog oss med. Avancer lixom ute på havet haha. Ehhh det låter ungefär som stickHa en härlig dag men av bilderna så förstår jag att dagarna ÄR härliga. Vilken tur att det bor en liten sjöman i Dessi!

Kram
Susanne

Monet sa...

Suzesan: nja, rädd var det väl ingen som blev. Både kapten och hans co-skipper tyckte nog att det var lite onödigt med detta, vi låg varken för nära eller i någons färdriktning.

Men kanske fanns det ändå, som du tror, en viss radie kring fartygen som man inte skulle komma innanför.

Och om det är främlingslegionärer som är sjöpoliser vet jag inte alls. Som sagt, alla franska poliser är tuffa, man gör som dom säger!