måndag 25 maj 2009

Från min franska trädgård


Här är några bilder från den lilla franska trädgården som nu står i full blom.

Jasminen doftar otroligt gott och Flammentanzrosorna är på mycket bra humör härnere i värmen.

Det vill dock till att den automatiska bevattningen fungerar. Nu har vi haft över 30 grader i snart tre dygn och det är olidligt hett ute. Vi får stödvattna och alla krukor utan bevattning får sig en ordentlig slangdusch.

Det är bara att stänga in sig bakom fönsterluckorna, sätta på fläktarna och vänta in det som Edith Södergran så fint skrev: "Dagen svalnar mot kvällen". Här är det inte riktigt sant, igårkväll var det fortfarande 27 grader klockan åtta på kvällen!

Också fransmännen håller sig inomhus. Och klagar över att det är för varmt, alldeles för varmt för årstiden. Och nyss regnade det alldeles för mycket för årstiden också. Man vet inte vad man ska tro?

Posted by Picasa

11 kommentarer:

Mira sa...

För mycket och för litet skämmer allt, brukade mormor säga... Ligger något i det.

Men det är ändå vackert och det finns en lust i att gå i kvällningen och vattna sina krukor. Så länge det finns vatten att vattna med...

helen sa...

De mörka, varma Provencekvällarna/nätterna skulle jag kunna offra, hm,...någonting för att uppleva.

Jasmin doftar underbart! Jag köpte med mig en hem från Mallorca i höstas, men den klarade inte vintern i tvättstugan :-(

Njut av de varma kvällarna!

Kram
Helen

Mildamakter sa...

Härliga bilder, och jag måste tillstå att 30 grader varmt låter väldigt lockande :o)
Hur är det med Dessi nu?

ab sa...

30° är max vad man klarar utan att tycka det är riktigt obehagligt, tycker jag. Till och med i Nordafrika baxnar urbefolkningen vid den temperaturen - medan sjuttioåriga bleka svenska turister vankar runt rätt oberörda!

Christina sa...

Hoppas att ni har mycket ljus öl i kylen :)

Anna sa...

Ja, vi har haft samma temperaturer nu och det är varmt, hualigen. men barnen badar och plaskar och jag njuter av STENgolv och fönsterluckor :-)

Anonym sa...

Nu ÄNTLIGEN trivs jag .... efter allt regn och blåst!

Anonym sa...

Det var jag, som var anonym.
Kram
Britta

Monet sa...

Mira: du har rätt. Det är en skön känsla att blommorna får sitt vatten.

Helen: det har faktiskt varit så varmt att det inte ens varit skönt att sitta ute sent på kvällen. Synd på din jasmin, doften är obeskrivlig!

Mildamakter: det är verkligen olika hur man tål värme. Jag gör det illa och tycker att 25-27 grader är gränsen för mitt välbefinnande. I somras när vi flyttade hit var det 41 grader när flyttbilen kom. Och sen höll det sig runt 37-39 grader i veckor!! Vill aldrig mera uppleva det, vi kommer att vara i Sverige i augusti!!

ab: jag håller med dig. 30 är absoluta maxgränsen. Och vi upplever också det här fenomenet. Fransmännen klagar själva över de här värmeböljorna och det anses inte alls konstigt att man mår dåligt av dem. Det gör de också och stänger in sig bakom fönsterluckorna. Medan turisterna, särskilt från norra Europa bara tycks njuta? Stort frågetecken för mig faktiskt.

Christina: nej det har vi faktiskt inte. Flaskvatten och kallt rosévin men det sista går ju först på kvällen. Så det blir mycket vatten på dagarna!

Anna: du bor i Zürich har jag förstått. Det verkar som om det varit värmebölja över mellaneuropa också, pust! Och stengolven är underbara.

Britta: ja, det förstod jag ju. Du som är ett ökenbarn och bara trivs i hettor:-) Njut så länge det varar.

Staffan H sa...

För mycket värme är inte särskilt behagligt eller hälsosamt. Det är väl därför som fransmännen håller sig inne bakom fönsterluckorna när det är som allra varmast på dagen liksom man sover siesta i vissa länder. I gengäld brukar man arbeta till långt senare på dagen än vi gör.

Vet själv hur trevligt det är att gå omkring och vattna när det börjar svalna framåt kvällen. De gröna växterna behövs mitt i all värme.

Vackra växter att glädjas åt har du i din trädgård. :-)

Monet sa...

Staffan: precis så har vi nu fått lära oss att vi måste göra. Men det är dödens trist att sitta i ett mörkt hus och inte kunna gå ut pga av en "hetvägg".

Nu har vi beställt installation av air-condition. Det är ett måste härnere, det är bara att inse.

Och visst är dygnet annorlunda. Restaurangerna öppnar inte förrän 1930 t.ex. Och affärerna är öppna långt in på kvällen. Däremot har man rätt normala kontorstider och hantverkarna kommer som i Sverige, vid 8-tiden och går hem vid 1700. De tar en och en halvtimmes lunch men arbetar intensivt däremellan. Inga raster eller "fikapauser", hårt jobb som imponerar!