tisdag 7 april 2009

Tanka vin


"Kennel" är vingården dit lokalbefolkningen kommer med sina plastdunkar och får dem fyllda genom bensintankspumpliknande slangar och munstycken.

2.50 Euro per liter, ganska billigt för kvalitetsvin, eller hur?

Här står deras sorter på rad, det goda rosévinet, det mustiga röda som våra vänner förälskade sig i och så det vita. Det här är vardagssorten för 5.50 Euros. Hade kostat minst det dubbla på Systemet om inte mer.

Priser och utmärkelser får de också, de duktiga vinmakarna. Ni har sett bilder på det här förut, vi var här i julas och köpte allt julklappsvin till släkt och vänner i Sverige. Just som detta skrivs idag flygs det hem sex flaskor rött i resväska - vi håller tummarna för att det går bra!
Posted by Picasa

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Det är tur att jag inte bor i Frankrike .., jag skulle nog lätt kunna bli vinberoende .-)

Monet sa...

Elisabet: det är klart att man får se upp med sitt "vinberoende". Men det ingår som en så naturlig del av kulturen här och ses som den "gudadryck" den här och har varit i årtusenden.

Vi bor ju mitt i ett stort och fantastiskt vindistrikt och därför är det roligt att besöka alla vingårdarna som är så stolta över sina produkter.

Vi dricker INTE vin till lunchen vilket de flesta gör här, tillsammans med vatten. Undantag är restaurangbesök med vänner från Sverige då och då. Just för att inte hamna i vinlummighetsdimma eller utveckla beroende.

Men de faktiskt doktorsrekommenderade minimum två glasen (rödvin för maken) per dag unnar vi oss. Tur att vinet är både gott och billigt här - vin till systembolagspriser skulle vi inte kunna unna oss.

Christina sa...

Åh vilka goda roséviner det finns i Provence!
Jag älskar rosé när det är sommar.
Har jag förstått rätt att du också gillar rosé?

Monet sa...

Christina: jag får lätt migrän av rödvin så jag vågar nästan aldrig dricka det. I Sverige dricker jag vitt vin för det mesta.

Men här i Provence är det rosé. Det går inte att jämföra alls med de roséviner som finns i Sverige. De gamla hallonsaftliknande vinerna har ingen likhet alls med de lätta, ljusa och urgoda roséviner som produceras just här i Provence. Jag tror att nästan 90%av allt vin som odlas här är rosé. Svenska systembolaget har ett tiotal roséviner varav bara TVÅ från Provence - det är faktiskt både okunnigt och skandalöst.

Så, ja, långt svar på kort fråga: rosé förstås!