fredag 17 april 2009

Olivskörd 2


Här är våra avsaltade och genomsköljda oliver. Goda som de är men nu blir vi djärva.

I ena burken fyller vi på marinad på en blandning av krossad vitlök, salt, olivolja och vatten upp till randen.

I den andra gör vi samma sak fast med salt och provencalska kryddor - herbes de Provence.

Nu ska det hela stå minst en vecka i kylen och marineras färdigt.

Hade vi kunnat tro för lite drygt ett halvår sedan att vi skulle pyssla med egna olivinläggningar?

Vårt vackra fruktbara träd står nu redo för nya håvor inför nästa säsong. Och vi har haft en intressant utmaning som vi får se är ätbar!
Posted by Picasa

6 kommentarer:

Staffan H sa...

Olivinläggningar - det här var spännande och intressant. Du kommer väl ihåg att berätta för oss hur inläggningarna blev när de blivit färdiga? Oliver är ju jättegott!

Christina sa...

Jag ska precis gå och lägga mig efter att ha tittat på en Clintanfilm som fick mig alldeles rödögd.

Så roligt att ni gjorde egna olivinläggningar till slut:)
Så goda de lät.

Libby sa...

Bravo! Snart fångar ni grodorna i er trädgård också och...
Hehe.
Skämt åsido - KUL att läsa om olivskörden och inläggningen!

Monet sa...

Staffan: du ska få förstahandsrapport om cirka en vecka då vi provsmakar!

Christina: vilken Clintanfilm var det? Min älsklings - Broarna i Madison County? Eller den där han tränar en ung tjej till boxare?

Och ja, det gick inte att bara plocka dem av trädet och slänga - de var märkligt nog helt intakta efter vintern.

Libby: hehe för grodorna som vi faktiskt inte sett. Sniglar däremot men de går bort de också.

Ska bli spännande att se vad det blir av de hemfixade oliverna faktiskt!

Christina sa...

Monet, det var Million dollar baby. Jag hade inte sett den förut och satt och snörvlade under den sista delen av filmen.
Jag blev så gripen.

Monet sa...

Christina: ja den ja, trodde att det kunde vara den. Jättebra. Han är en otroligt bra skådis, Clintan!!