måndag 20 april 2009

Lunch i Provence


Goda vännerna från Hyères kommer förbi med sina gästande goda vänner från Sverige.

Vi äter en lunch hemma hos oss - det blir vårtallrik med gravlax, Abbas rom på burk, färdigköpt paté på pilgrimsmusslor och lite gravlaxssås från IKEA på förrättstallriken.

Varmrätt är majskycklingbröst, länge småputtrande i vitt vin, crème fraîche, champinjoner, vitlök och olivsås tillsammans med potatis, sallad och provencalsk grönsaksröra, ratatouille.

Och så goda ostar till efterrätt förstås och kaffe med After Eight.

Detta begår vi skamlöst tillsammans med en Dessi som charmar alla med sitt bus och sitt pussande och cirkusshowande. Och med både rosé- och rött vin från de närmaste vingårdarna. Mitt på dagen en vanlig måndag.

Efteråt ser det ut som en bättre kvällsbjudningsdisk i köket. Vännerna far vidare på nya utflyktsmål, troligen till en av vingårdarna i närheten.

Vi plockar undan efter en trevlig stund. Det är jätteroligt med de svenska besökarna som blir så väldigt positiva till hur vi bor med närheten till allt, vår gulliga trädgård och den vackra utsikten.

I morgon kommer nya svenska vänner hit. Inte för att bo men för att hälsa på och göra saker tillsammans med oss förstås under några dagar. Tro inte att vi har det långtråkigt en sekund här!

Posted by Picasa

8 kommentarer:

ab sa...

God lunch, tänkte jag och läste - och så var det bara förrätten!

Låter som om ni har enormt trevligt. Och är du säker på att du är målare och inte heminredare? ;)

Det där kaklet - nu vill jag inte bara ha butler, nu vill jag ha van Gogh-gult kakel också...

Elisabet. sa...

Ja, det ser oerhört trivsamt ut.

Så där har jag aldrig haft det.

Men jag har det ju på mitt sätt ..-)

ab sa...

Elisabet: Jag tycker du har kanonmys både i Ystad och landet Halland!

helen sa...

Åh, vad ni har det mysigt i ert hus!

Det ser verkligen hemtrevligt ut!

Sen lagar du dessutom underbar mat, vilken bra förutsättning för att era gäster ska trivas!!

Kram
Helen

Mira sa...

Inte konstigt att ni har gäster på kö för besök, så som ni trakterar dem. En härlig blandning av franskt och svenskt, ljus, hemtrvlig miljö och så ett illsvart yrväder mitt i alltihop. Och ja, så kanske husse och matte är hyfsat trevliga också... :)

Monet sa...

ab: tja, du vet härnere blir det liksom automatiskt trerätters när det bjuds:-)

Och jo, jag är både målare och med öga för färg och form påverkas också inredningen av hemmet. Som tur är har jag en man som tycker precis som jag - eller låter mig hållas eftersom han vet att jag är stensäker i färgsättningar och annat.

Det gula kaklet fanns faktiskt i huset. Tror inte jag hade valt det själv men det passar väl in med mammas hemvävda matta, med annat Provencegult porslin vi har så köket är solgult och sydfranskt varmt!

Elisabet: Jag säger som ab: du har väl verkligen jättetrevliga både middagar och sammankomster och härliga möten till höger och vänster?

Helen: kul att det ser mysigt ut. Vi trivs ju själva väldigt bra och jag gillar att laga mat så det blir ju en bra kombination!

Mira: jo, det är sant - vi trakterar våra gäster väl. Vi gillar båda att bjuda till fest i vardag och vid speciella tillfällen. Det kan vara enkelt och ibland lite mera avancerat - jag är en sån som också ibland gillar att duka med ärvda linnedukar, finporslin och vackra glas om det ges tillfälle. Varför ska det bara ligga i lådor eller vara undanstoppat och inte användas också i vardagen?

Och det är klart våra vänner tycker vi är trevliga, det tror vi faktiskt, annars hade de nog inte kommit:-) Huset på Tibblevägen nära dig har haft ett antal fester med många roliga skratt och sena nätter, tänk på det när du går förbi!

Kesu sa...

Men lägg ut receptet på kycklingbrösten då! Jag vill laga det till helgen! Franska kycklingar finns det gott om i Hötorgshallen, bl a svart sådan. Har du stött på det hos dig? Ska vara en delikatess som får gå längre än den svenska kycklingen och därmed blir oändligt mycket smakrikare.

Ses, receptet nu! :)

Monet sa...

Oj, Kesu - har missat din kommentar. Här går det för runt så jag hinner knappt med bloggandet.

Ska lägga ut receptet alldeles strax!