måndag 27 april 2009

Franska seder


I Frankrike existerar ett artighetsbegrepp som vi inte har i Sverige: "Faire part de". Fritt översatt: låta någon ta del av.

Vid min dotters bröllop med sin franske man skickades det ut "faire part" som inbjudan till släkt och vänner som skulle närvara vid bröllopet. Men också, fick jag höra, som en slags "kungörelse" om att det nu var dags för bröllop även till dem som inte var inbjudna.

Jättekonstigt tyckte vi i Sverige men så är det i Frankrike.



Nu har det efterlängtade barnet kommit och då gör man likadant. Idag kom det här med posten till oss.
Detta är också en fransk "faire part de" men fungerar samtidigt som ett tackkort för gratulationer och presenter så som vi gör i Sverige. Men här står det: "Vi är mycket glada över att kunna informera er om vår son GABRIEL s födelse." Och så datum, vikt och längd. Ungefär som svenska födelseannonser som inte alls finns här.

Under fotot står föräldrarnas namn och adress så att man ska veta vems son det är:-) Mitt söta barnbarn är det också!
Posted by Picasa

9 kommentarer:

Efwa sa...

Åh vad fin han är! Grattis till den lille. (nu har jag mailat)
/Efwa

Elisabet. sa...

Är han inte lite lik sin morfar eller farfar .., vad det nu är ..:?

Monet sa...

Jo, du har helt rätt Elisabet. Han är faktiskt lik MIN farfar, han den vackre pionjärflygaren om det är honom du tänker på.

Och de generna har sedan satt sig i familjen så att nästan alla barnen i flera led ser likadana ut till att börja med.

Sen utvecklar de förstås sina egna personliga drag men det är en märklig igenkänningskänsla! Kul att du också såg det!

Elisabet. sa...

Visst är det förunderligt hur gener kan hoppa mellan generationer?
Min Anders är ju så otroligt lik min morfar .., som jag bara har sett på bild. Samma kroppshållning och mun.
Jag blev alldeles varm inuti.
Eller inutivarm .-)

helen sa...

Vilken liten fin Gabriel!!

Han såg så förståndig ut för att vara så liten!

Barn och djur, det underbaraste som finns!

Kram
Helen

Suzesan sa...

Åhh så himla fin liten Gabriel. Ett väldig vackert barn Grattis!
Fint kort de skickar ut. Ett minne.
Åhh tack för du visade lite nyfiket blev det ju när du sa du blivit mormor Monet:)

Kram
Susanne

Unknown sa...

Jag såg också likheten med din farfar, den stilige flygaren! Häftigt!
Om de inte ens sätter in annons om Födde så antar jag att det inte finns några Uppvaktning undanbedes heller? Haha,detta märkliga påfund.

Christina sa...

Han är otroligt söt, lille Gabriel, och har imponerande mycket hår på det lilla huvudet :)

Händer och fötter på sådana där små kottar är så himla fina, tycker jag. Små miniatyrer.

En riktig pussgurka. Grattis mormor Monet!

Monet sa...

Jag får tacka er alla i klump, ni som sagt så rara saker om det lilla söta barnbarnet Gabriel. Han ser både vacker och klok ut tycker vi också i familjen förstås!

Väldigt roligt att några av er också såg likheten bakåt i tiden till andra generationer.

Det är verkligen fascinerande att se släktdrag från länge sen.

Roligt att ni också tyckte att det kortet var fint - det har lagts mycket möda på det!