onsdag 29 april 2009

En annan stig


På andra sidan huset går en annan stig ner till byn. Precis där den börjar står en buske i full blom. Det är samma sort som vår "röda häck". Någon som vet vad det kan vara för sort?

Den här stigen är nästan livsfarlig, full med rötter och knögglig. Och mycket pustig att gå uppför. Går man den kommer man ner lite mera centralt i byn, vid posten ungefär.

Men nu tycker Dessi att matten varit ute på äventyr alldeles för länge och att det duger lika bra att fotografera en ros på altanen.

Så så får det bli!

Posted by Picasa

9 kommentarer:

helen sa...

Nä, jag kan inte gissa vad den vitblommande skönheten är för sort.

Blomklasarna påminner om fläder, men inte bladen.

Puss på Dessi. Mår hon bra, nu?

Kram
Helen

Mira sa...

Tack för din härliga promenad. Monet! Blomsterprakt och dofter.

Monet sa...

Helen: jag ska ta reda på vad det här är för häck/buske. Den växer överallt och är jättefin, särskilt nu när den blommar.

Dessi mår bra och är pigg som en pelikan. Idag ska hon få följa med på 60-årsuppvaktning och charma ett antal nya människor!

Mira: Tack för DINA promenader också Mira som jag också går med på och får hemkänslor av!

Libby sa...

Vad söt Dessi är nu när pälsen vuxit ut lite. Och mmmmmmm... kan känna rosendoften ända hit.

l*eva sa...

Här dansar jag in, euforisk av din Blogg!

De vita blomklasarna är med all säkerhet någon sorts Hortensia.
Busk- eller Klätterdito!

Jag har följt din blogg lite anonymt...rätt länge. Avundsjukans fula spindlar...härjar i mig.
Bara så Du vet!!! :)

Christina sa...

Oj, vad du har varit aktiv, nu måste jag läsa ifatt!

Underbar stig ner till byn!

Suzesan sa...

Jag har klickat mig igenom hela din promenad så väldigt vackert ni bor. Tack för promenaden.Nästan så jag var ute och gick där ju'v. Härliga blombilder.

Kram
Susanne

Staffan H sa...

Franska byar har sin speciella prägel, den saken är klar. Under en endagsutflykt i Loiredalen hittade jag en alldeles enastående vacker gammal trappa i Blois som jag fotograferade.

Inget speciellt alls, egentligen, men lätt svindlande perspektiv och en speciell skönhet som lyste igenom. Samma känsla får jag när jag ser alla dina vackra bilder från omgivningarna i Provence.

Monet sa...

Libby: ja, Dessi är jättegullig nu i sin mera kortklippta frisyr över hela kroppen. Punkvarianten föll ner över ögonen och valppälsen måste bort i omgångar.

Och det doftar verkligen om rosorna. Om alla möjliga andra blommor också!

l*eva: hej och välkommen hit! Så kul att du gillar min blogg. Nej jag tror inte att det är hortensia. Detta är en häckväxt som växer överallt - jag ska ta reda på vad det kan vara. Håller med om att det är likt dock.

Och inte behöver du vara avundsjuk? Visst har vi det fantastiskt här i Provence men det svenska livet är gott det också!

Christina: i och med att åtminstone jag inte får Blogger att acceptera mer än fyra bilder åt gången så får jag ju göra desto fler inlägg om jag t.ex går en blomsterpromenad. Så det verkar kanske mer än det är.

Och visst var det värt att dokumentera stigen - just nu är den nog som vackrast skulle jag tro!

Suzesan: roligt att du följde med på hela promenaden. Härligt med läsare som gillar det jag lägger ut!

Staffan: du har så rätt. Det är något obeskrivbart med den franska bebyggelsen. Att man bevarat det gamla och har en speciell känsla för arkitektur och blomsterutsmyckning som ger sån harmoni. Och som du säger - det är inte särskilt märkvärdigt men slår an en ton hos en. Kul att det går igenom på bilderna också.