söndag 15 mars 2009

Trädgårdsbilder 2


Påskliljorna verkar föröka sig dagligen. Inte trodde jag att jag satte ner så många? Men väldigt fint är det i rabatten, det lyser härligt gult.

Och hyacinterna gläds jag åt - aldrig har jag haft såna julblommor i någon trädgård förut.

Den sista bilden tillägnas Annika Bryn som är nyfiken på hur vårt hus ser ut. Provence-gul-beige med dovt röda fönsterluckor är det. (Vi har våra fönsterluckor ofranskt öppna, det blir illans mörkt annars) Två våningar har vi, det är ett parhus eller "villa" som det heter här, i utkanten av vår lilla "domaine". Det är därför vi har så fin utsikt mot bergen och bytaken nedanför oss.

Jag ska gå en promenad i vårt område en dag och lägga ut bilder från det också. Det är som en liten by i sig med olika typer av hus med olika vackra provencalska färgsättningar.

Posted by Picasa

5 kommentarer:

Anonym sa...

Så fantastiskt härligt att se dina bilder. För oss är det långt kvar till den här blomningen.

Anonym sa...

Tack snälla du, så fantastiskt fint det är! Det ser både fridfullt och dramatiskt ut på en gång. Och bilderna blir verkligen stora när man klickar på dem.

Ska ni ha vinrankor på pergolan där över terrassen?

Anonym sa...

Om jag ska sammanfatta dagens bilder som du bjuder på, blir det nog de underbara färgerna jag tänker på.
Från kvällshimlen till hyacinterna, de blå bergen och de röda fönsterluckorna, verkligen färgstarkt och bara så fantastiskt vackert!
Tack för idag!
Kram
Helen

Pius sa...

Så vackert ni har det med alla vårblommorna. Själv kan jag skryta med att det åtminstone är knopp i en påsklilja i en rabatt. Men det kommer, bara detta urusla väder vill ge sig.

Monet sa...

Slottsträdgårdsmästaren: roligt att du gillar bilderna. Och det går fortare än man tror så ser det ut så här i Sverige också.

ab: vilken bra beskrivning, fridfullt och dramatiskt på en gång. Det är faktiskt sant - det är en stilla frid här men landskapet är dramatiskt och omväxlande, vädret likaså. Vad som ska växa på pergolan vet vi inte än. Troligen blir den täckt med något när sommarhettan sätter in, annars går det inte att vistas på altanen. Ska det växa något får det allt vara mycket snabbväxande. Men på sidorna har jag redan satt klematis, får se om det tar sig.

Helen: jo precis så är det - färgerna är helt underbara här, särskilt nu när det börjar grönska också.

Pius: gläds åt din knopp! Det kommer snart att blomma också i Visby!