fredag 27 mars 2009

Raclette- igen!
























Nu var det ju ett tag sedan vi åt raclette.

Men härnere blir man inspirerad. Osten och charkuterierna finns på vår dagliga supermarché och när nu nya svenska vännerna i vår lilla domän kommer på middag är det både roligt och lätt att bjuda på detta.

Några ögonblicksbilder alltså från ytterligare en måltid, goda franska skink- och korvvarianter, en stund med Dessi i famnen hos vår svenska grannfru som verkligen kan det här med hundar och gillar henne på stört. Och det är ömsesidigt, Dessi har redan från början en väl utvecklad social förmåga och är glad när det kommer gäster.

Och så en pratstund om ditt och datt, mest det här med att bo omväxlande i Sverige och i Frankrike.

Jo, vi har det bra!

Posted by Picasa

10 kommentarer:

Anonym sa...

Ah - mycket hemtrevligt - och trevlig tavla med man i halmhatt!

Anonym sa...

Jag ska snart till Schweiz och äta raclette för första gången - det ska bli spännande!

Monet sa...

ab: jo vi har det hemtrevligt. Och Mannen med Hatten är målad av Madame själv.

Rutan: lycka till och du kommer att bli lika förtjust som alla vi andra som introducerats till denna rätt!

Den är som ost- och buljongfondue med kött och grönsaksbitar på 70-talet. Retro men gott!

helen sa...

Ja, så mysigt ni såg ut att ha det!
Och hungrig blir man som vanligt!
Kram
Helen

ab sa...

Det ante mig nästan - efter att jag kommenterat! :)

ab sa...

Ja, tavlan alltså.

Elisabet. sa...

Såna bilder är så trevliga ..., det är som att stiga in hos någon obekant bekant .., ja, eller som att stå i dörröppningen och titta lite .-)

lena sa...

Åh vad jag längtar tills vi ska ner igen. Korvarna , skinkorna , människorna, solen , ja listan kan göras hur lång som helst. Ha en underbar dag
Kram Lena med My

Christina sa...

Det ser både väldigt trevligt och väldigt gott ut!

Och så upptäcker jag var den lilla Buddhan har sin hemvist i rummet :)

Och mannen i halmhatt pryder verkligen sitt plats!

Monet sa...

Helen: jo det var både trevligt och mätta blev vi också.

ab: jo, som sagt, du gissade rätt. Han är en av mina favoriter, tysk konstnär verksam runt förra sekelskiftet.

Elisabet: tycker du verkligen att det känns obekant nu? Jag tycker jag lagt ut halva livet på nätet känns det som?
'
Lena: förstår om du längtar. Det gjorde vi också efter varje gång vi varit här. Och är jätteglada att vi slipper just längta utan är mitt i det! Men raclette kan man äta i Sverige också, det finns både järn och ost att köpa och om den inte finns kan man ta Den Gamle Ole eller Svarta Sara, typ.

Christina: undrade just när jag la in den medvetet suddiga och mörka bilden om någon skulle se att vår Buddah står högt:-)