söndag 1 mars 2009

Provenceväxter del 3


Det är väldigt vackra planteringar vi har omkring oss och idag, den 1 mars så blommar det redan till höger och vänster.

Sista bilden behöver ingen fundera över. Det är mina älskade påskliljor som nu slår ut i ett och bildar ett gult vackert hav. Att det kunde bli så av mina "bulbes", lökarna som jag med möda grävde ner i höstas känns jätteroligt.
Men de andra buskarna, vad kan det vara? Det kanske behövs en slottsträdgårdsmästare för att klura ut det?
Posted by Picasa

3 kommentarer:

Anonym sa...

Buskar är svåra. Men det som växer till vänster på den översta bilden ser ju ut som Nerium, eller Oleander, som den också kallas. På latin heter den båda delarna, dvs Nerium oleander.

Kan den där brokiga till höger vara någon sorts benved, kanske.

Mildamakter sa...

Härligt att se blommande påskliljor redan.

Här i Malmö är det mest snödroppar och vintergäck som blommar och det är skönt att se att våren verkar komma även i år

Monet sa...

Bert: ja, oleander växer ju överallt härnere, i vitt, rosa och åt det rödare hållet. Så den sortens buske har jag lärt mig att känna igen.

Men allt det andra??

Tack för att du berättade att den heter Nerium Oleander. Har hört att den är giftig? Kan vara bra att veta med tanke på hundvalp och barnbarn?

Mildamakter: ja, det är sant, vi har vårblommor här, det är konstigt men faktiskt just sant!