onsdag 11 mars 2009

Paj och Pannkaka i Provence


Min söta systerdotter är på några dagars besök från Sverige. Vilsamt med ljuset och det långsamma tempot här tycker hon. Mannen i huset har hamnat mellan lakan med feber och orolig mage och det känns skönt att ha J här, hon är sjuksköterska och tillsammans tittar vi till sjuklingen då och då.

Framåt kvällskvisten gör J helt underbara pannkakor. Hon går ner i byn och handlar ägg och mjölk och vispar till och börjar steka. Doften av "svensk" pannkaka gör att mannen i sängen faktiskt reser på huvudet och bestämmer sig för att göra ett matförsök. J älskar själv sina pannkakor och äter dem med både min svampstuvning men också med alla franska barns favorit: Nutella. En slags jättesöt nötcrème.

Och se, ett under sker. Magen stillnar på mannen som äter sin pannkaka med jordgubbssylt och febern går sakta ner under kvällen.

Själv gör jag en kaloribombspaj av lite som måste gå åt innan det förfars. Färdiga pajdegar finns att köpa här så det är enkelt. Och så lite lufttorkad skinka i botten, stekta champinjoner, svarta, urgoda och skrynkliga oliver och sen på med resten av vitlökssmöret från Coeur de fileten, den svenska, icke franska bjudrätten. (som blev en succé, det blev hela middagen, mera om det senare).

Lite emmentaler på toppen och så sallad till idag till lunch. Syndigt men gott! Och med riktiga Provencesmaker.

Efter lunch blir det tur till medeltidsbyn på toppen av berget, den söta där vi köpte alla julklapparna. Nu ska vi på lavendel och brodyrjakt igen!

Posted by Picasa

6 kommentarer:

Anonym sa...

Smarrigt värre!
Maten smakar oftast godast när man slipper laga den själv ;-)
Hoppas maken fortsätter att krya på sig.
Ser fram emot lite bilder från medeltidsbyn. Och lavendel...mmm.
Kram
Helen

Suzesan sa...

Fantastiskt att pannkakor är bra mot feber och annat lite småskav. magsjuka och sånt. Tur din man har kryat på sig.
Fantastisk utsikt som era vänner har på bilderna nedanför.
Hoppas ni får en bra dag dårå
Kram
Susanne

Anonym sa...

Nu dreglar jag ju nästan...! Måste ut och köpa fantastisk lunch här.

Dessutom skulle man nästan kunna äta ert Van Gogh-gula kakel över köksbänken. Läckert!

Forsatt krya-på till maken.

PS. Biffen som jag lockades att köpa efter att ha läst om din gästmiddag, visade sig vara hård som en skosula. Min vana otrogen klagade jag dagen därpå och fick tillbaka pengarna - och gick annorstädes och inköpte oxfilé. Mums.

Elisabet. sa...

Tittar in och läser lite .., härligt.

Anita sa...

Pajer är gott! Med svamp - mums!
Med skinka och oliver - umderbart!

Monet sa...

Helen: helt sant, av en själv icke lagad mat är ofta jättegod! Och lavendelbilder kommer.

Susezan: jag blev jätteförvånad över pannkakstricket. Men han var nog på väg att bli bättre ändå!

ab: Van Gogh-kakel - så kul! Jag har varit kluven till det här väldigt gula men det passar faktiskt i Provence och resten av huset är vitt så det går an.

Roligt att du inspirerades till oxfilé, hoppeligen inte av samma storlek som min, nästan ohanterliga!

Elisabet: roligt att du orkar kika in, hoppas det vänder snart

Smulan: mmm, den pajen blev verkligen god!