lördag 21 mars 2009

Luxembourg 8
























Lustig europeisk skylt för Caisse de Maladie, Sjukkassa hittar jag på en vägg. Visst märks det katolska inflytandet, nog är det väl en nunna som tar hand om både barnet och den sjuke mannen?

Vi far ner till Mosel och de många vinfälten. Hittar en öppen "cave" - vinkällare - på en fin vingård och provsmakar det goda vita Moselvinet som vi också köper och tar med oss hem.

Och som avslutning på denna Luxembourg-tur som inte tagit mer än en dag - så litet är landet - äter vi en tysk-franskinspirerad men schweizisk middag hemma. Raclette - goda charkuterier, kokt potatis och till det smält racletteost som hälls över potatisen. Smågurkor, oliver och lite grönsaker kan också ätas till. Allt tillagas på raclettejärnet i mitten på bordet, var och en har små spadar som man smälter sin ost i. Mycket gott och en riktig kaloribomb!


Posted by Picasa

10 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för en mycket oväntad men välkommen lill-bildsemester i Luxembourg!

Anonym sa...

Tack för alla inlägg och vackra bilder från Luxembourg. Jag har läst samtliga och såväl text som bild har varit en njutning och en glädje.

Mildamakter sa...

Tack för bildvisningen.

Vi har bara kört igenom landet på väg till/från Frankrike tidigare, men jag tror alldeles bestämt att vi nästa gång ska stanna någon dag i landet i stället...

Elisabet. sa...

Ja, jag tackar och bockar också.

Alltid lika roligt med utflykter, vare sig dom sker i Blekinge eller långt ute i världen.

Suzesan sa...

Tack Monet! Kul länsing och härliga bildeR.
Luxembourg ..där har jag varit för längesen. På stenåldern tror jag det var:)
Kram
Susanne

Suzesan sa...

Ja fel fel fel skrev jag..*läsning ska det vara inte *länsing:)
/S

Anonym sa...

Tänk - utan dina bilder och inlägg hade jag knappt vetat ett dugg om Luxembourg! Att man kan lära sej så mycket av sina bloggvänner. Tack!

Monet sa...

ab: javisst var det en oväntad europeisk geografilektion. Det tycke jag också:-)

Staffan: tack själv för snällorden. Så roligt att du tyckte om det!

Mildamakter: kul om ni inspirerades att stanna till. Det är definitivt värt det!

Elisabet: ja, det är kul med utflykter. Halland och Irland och Luxembourg. Eller Norrtälje.

Suzesan: om det var på stenåldern du var i Luxembourg har det nog hänt en del sen sist - du kanske ska kolla själv?

Mira: javisst är internet och bloggeriet helt otroligt. Jag lär mig jättemycket om allt möjligt också, det är verkligen helt underbart. Roligt att du nu vet lite mer om Luxembourg!

Anonym sa...

Nämen....tog du bort min kommentar??!! Tänk om man kunde ta bort alla dina!!
Marabou

Monet sa...

Till anonyma Marabou: jag har inte tagit bort någon kommentar - har inte kommentarsgranskning igång.