lördag 21 mars 2009

Luxembourg 7


Här är vi i den lilla gränsstaden Echternach. Trots att det talas franska känns det som om vi var i Tyskland. Väldigt nära är det också, precis vid den lilla stadens torg går en bro över en flod.

Går man över bron, vips är man i Tyskland!

Här är också kyrkan mitt i byn. Jag har läst mig till att Luxembourg är ett sekulariserat land, antar att det betyder att det inte finns någon officiell religion eller statskyrka. Men de flesta är katoliker.

Nu ska vi ta en tur ner till Moselfloden, vinodlingarna och gå på vinprovning, sen är Luxembourgturen slut.

Posted by Picasa

3 kommentarer:

Jom Manilat sa...

Jag har tittat på dina vackra bilder från Luxemb(o)urg. Alla hus ser så välskötta och nymålade ut.

Jag har en liten undran, vilken kamera använder du? Den gör sitt jobb på ett utmärkt sätt, även under relativt svåra ljusförhållanden.

Monet sa...

Hej Jom. Just när det gäller Luxembourgbilderna är det två kameror som använts. Jag har en Canon Powershot G6 med 7.1 pixlar som jag köpte för några år sedan och har varit mycket nöjd med. Den har dock varit ganska otymplig och tagit plats i min handväska. Jag har alltid kamera med mig och fotograferar jämt.

En god vän som är marknadschef på Panasonic rådde mig därför att testa deras lilla kompakta Lumix och använda den som "vardagskamera". Det gjorde jag och konstaterade att den, med sitt Leica-objektiv tog fantastiskt bra bilder. Men den hade inte lika många pixlar och det märktes.
Så i julklapp i år önskade jag mig - och fick den allra senaste Panasonic Lumix LX3. Den är lite större än min förra mini-Lumix, bl.a är Leicaobjektivet större och skjuter ut. Men den har tio pixlar och en mängd finesser och jag är så förtjust i den att jag numera sällan använder min otympliga Canon G6.

Jag är inte någon teknikfreak alls utan håller mig till vissa grundprinciper. Jag har lärt mig att digitalkameror tar fruktansvärt dåliga blixtbilder. Jag tar därför ALDRIG med blixt, kopplar ur den funktionen. Hellre mörka och lite suddiga bilder som kan ljusas upp i Picasa-redigering men som ger känsla och stämnning.

Min nya Lumix har, precis som min gamla, ett läge Intelligent Auto som just är så intelligent som det sägs. Den ställer automatiskt in sig på ansikten, landskap eller macro och fokuserar jättesnabbt. Jag kan alltså ta bilder från bilen när vi kör i 140 km och det går bra.

Och jag har lärt mig att ta bilder också under svåra ljusförhållanden och att inte vara rädd för det. Sen är det nog också så att för att bilder ska bli riktigt bra måste man ha en fotograferande person med bra bildseende bakom kameran. Och som sen kan göra några mindre korrigeringar i redigeringsprogram. Bland annat beskärning vilket jag ofta gör.

Långt svar på kort fråga!

Jom Manilat sa...

Tack för svaret!
Jag känner till dina båda kameror och jag vet att båda är bra.

Storleken på kameran är ju alltid en kompromiss mellan funktion och storlek. Jag har försökt att lösa problemet genom att använda en kompaktkamera som är liten och lätt att ha med sig och en systemkamera.

Jag har min tredje Panasonickamera och är mycket nöjd med optiken. Jag tycker dock att bilderna blir brusiga när ljuset är svagt.

Jag beskär också alltid mina bilder det första jag gör. Så gjorde jag även på den analoga tiden.

Jag använder inte heller kamerornas inbyggda blixt, utom i nödfall och då tar jag alltid några exponeringar utan också.

Hälsningar
Jom