söndag 22 mars 2009

Franska ostar 2


Här är ett axplock av Collins goda franska ostar. Med förklarande skyltar.

Nu vet ni, har ni vägarna förbi Roslagen, missa inte dess "huvudstad", Norrtälje. Charmig, pittoresk med smala kullerstensgator och mängder med affärer.

Ett av Sveriges mest berömda konditorier ligger också här: En Liten Smula.

Och så ostaffären förstås! Bara den är värd ett besök. Sju mil norr om Stockholm ligger denna pärla vid vattnet. Lugnt, stillsamt och vänligt - långt från storstadsstressen.

Posted by Picasa

5 kommentarer:

Anonym sa...

Charmigt, jo visst, men med den svenska kronas djupdykning , vilka vanliga 'Svenssons' kan vara kunder här...? Borde nog vara del av betraktelsen!

Monet sa...

Jaa, anonym, det är ju en synpunkt. Jag tror att din kommentar får stå för den delen av betraktelsen faktiskt.

Jag gör inte politiska inlägg utan försöker berätta om trevligheter i största allmänhet. Och vill och kan man inte handla franska ostar hos Collins i Norrtälje kan man ta bussen från Stockholm och bara vandra runt alldeles gratis i den charmiga stan!

Christina sa...

Oj så många franska ostar som jag blir nyfiken på! Den från Jurabergen t ex, som är penslad med Marc :)

Monet sa...

Christina: vi har prövat just ostar från Jura härnere och de är jättegoda!!

Visst är det en häftig butik!

Christina sa...

Ja, helt otroligt att hitta en sån i Sverige!

Jura-ostar kan jag inget om, trots otaliga resor i området (Peugeotfabriken ligger ju där ;)) men nu blir jag nyfiken.

Har du provat en ost som heter Chaource någon gång?
Den brukar jag släpa hem.