söndag 29 mars 2009

Fransk söndagslunch 2


Här är lite av vad som åts. Först får man en liten "amuse bouche", ett tilltugg bestående av rostat vitlöksbröd och till det tapenade, en oliv- och sardellröra, jättegod.

Den här förrätten hette "tokig sallad" och består av gåslever, ankbröst, bacon och ett ägg på frisésalladsbädd. Urgott det också.

Sen kommer digestifen, citronsorbet med rom i snapsglas och sedan varmrätt. I mitt fall "Marmite du pecheur", "Fiskarens gryta".

Serveras vid bordet och tre olika sorters stekta fiskar läggs i tallriken, några musslor och sedan kokt potatis ovanpå. Sedan hälls själva soppan över och till detta äts vitlöksbröd och "rouille" som är en provencalsk vitlöksmajonnäs med tillsats av chilipeppar och saffran. En lite kryddad aioli som ljuvligt smälter ner i denna bouillabaiseliknade gryta.

Övriga äter filet mignon med svampsås och tournedos med goda grönsakstillbehör.

Efter detta serveras en mild bit chèvre med olivolja med gräslök försiktigt hälld över. Bröd, rosé- och rödvin och vatten intas till det hela.

Sen är det dags för efterrätten och tre av oss väljer den otroligt goda crème bruléen med lavendelsmak. Den fjärde efterrätten var en blandning av värdshusets olika efterrätter och ser lika god ut den. Vi bjuds på iskallt bubbelvin till.

Kaffe, och i mitt fall, en "tisane", örtdryck på verveine, verbena, som är lugnande och bra för magen. Vilket kan behövas efter en måltid som denna.

Kostnad? Lite dryg hundra euro för allt för fyra personer. Inklusive vin! Den som säger att det är dyrt i Frankrike har inte ätit gourmetmat på värdshus på franska landsbygden!


Posted by Picasa

6 kommentarer:

Lena sa...

Det där låter inte dumt, ha en skön söndagskväll
Kram lena

Christina sa...

Jag ska precis iväg för att bada bybastu, men är tvungen att dregla lite över la grande bouffe :)

Den där salladen såg då sannerligen inte tokig ut ;)

Och resten....mums!

Suzesan sa...

Asgott jag ska drömma om det inatt:)
GodNatt
/Susanne

Staffan H sa...

Åh vad mycket gott. Jag kan både föreställa mig smakerna och känna atmosfären. Härligt!

En sak jag lagt märke till att man utomlands ibland använder lavendel som smaksättare. Det måste vara något vi missat i Sverige. För var det tvålen som fick dofta lavendel och en del har förmodligen fortfarande lavendeldoft i linneskåpen. Sedan är det stopp här.

Monet sa...

Lena: nej det var både gott och prisvärt. Och trevligt!

Christina: La grande bouffe, jo det ser ju ut så men åtminstone jag äter inte upp allt och portionerna är oftast inte så stora. Men du hade gillat den där tokiga salladen, det var faktiskt jättegott!

Suzesan: hoppas du fick goda matdrömmar!

Staffan: ja, franska söndagsluncher är väldigt trevliga med fullsatta restauranger, goda menyer och långsamätande.

Och ja, jag tror inte heller att man använder lavendel i maten i Sverige. Men det är jättegott!

Kesu sa...

Jag hade också gillat den där tokiga salladen! :D Scrollade långsamt, långsamt. Är glad att jag precis ätit middag, kyckling i ugn med bl a dijonsenap, mango chutney och vitt vin. Galen kyckling?

Det är verkligen jätteroligt att läsa din blogg. Jag lär mig massor, även om jag inte alltid hinner kommentera det. Är ju fortfarande yrkesarbetande. Hihi!

Var lilla Dessie med inne på värdshuset?