måndag 2 mars 2009

Finsk-fransk Anfader. Igen!


Internet är fantastiskt! Inte hade jag en aning om, när jag började med min sydfranska blogg, att det skulle resultera i ett antal nya spännande kontakter.

Den var från början tänkt som en slags dagbok på nätet för familjen och vännerna. Och så fungerar den fortfarande. Men att så många andra också skulle tycka det var roligt med vårt nya liv i Provence hade jag aldrig kunnat föreställa mig.

Inte heller kunde jag se framför mig hur jag skulle följa en pensionatsvärds framfart i Vasaloppsspåret, dras tillbaka till ett svunnet 1950-tal, se oändligt vackra bilder från ett vintersverige som vi är långt ifrån. Skratta högt åt roliga kommentarer, tystna inför tänkvärda bilder, se livet på en damtidningsredaktion eller hamna i diskussion om hur mycket plats homosexuella får ta. Att delta i bildgissningsgåtor och andra nät-tävlingar hade jag aldrig föreställt mig att jag skulle ens engagera mig i. Än mindre lägga ut några själv!!

Och sen, som pricken över i:et, få en finsk-svensk anfader när vi skaffat pudelvalp utsedd på annan blogg till allmän förtjusning.

Idag har den anlänt till södra Frankrike, den ljuvliga teckningen av Anfader-Dessi som Christina Alvner gjort och som hon skickat till mig. Så roligt, så gulligt, så omtänksamt och vansinnigt RART, jag kan inte bättre säga det.

Så här ser det nu ut på mitt skrivbord: ett vackert Ebru-bokmärke, också från Christina som tröstpris. Och så nu Anfadern som varje gång jag höjer blicken gör att jag får ett leende på läpparna.

Som sagt: internet är fantastiskt. Det känns underbart att ha fått alla nya bloggvänner som så intresserat följer med i det franska livet. Hundlivet också för den delen! Tack igen, Christina och alla ni andra som kikar in och berättar att ni tycker om vad ni ser och läser. Det gör jag hos er också!

http://stribergsstation.blogspot.com
Posted by Picasa

8 kommentarer:

Anonym sa...

Kära Monet! Det är ömsesidigt! Du ger själv så mycket och det är alltid roligt att titta in hos dej. Tänk - jag har fått vänner runt om i Sverige och i Europa som jag aldrig skulle ha träffat på annars!!!

Daniel sa...

Christina Almur kyllä osaa!

Anonym sa...

Tack själv!! Som jag har sagt tidigare, så lever du min dröm, och det är underbart att genom dig få se hur vardagen i Provence ser ut.
Håller med, Internet är fantastiskt!
Kram
Helen

Monet sa...

Kyllä osaa!! Daniel, välkommen hit. Men VAD betyder det? Kyllä är väl JA men det andra - osaa? Och ihop? Hoppas det är något bra för det är hon värd, Christina.

Mira: Tack snälla för rar kommentar och Helen likadant för att du tycker att jag lever din dröm!!

Suzesan sa...

Tack för du skriver. Jag har lärt mig mycket nytt igenom din fina blogg. OCH beröm åt konstnären till tavlan av Anfader'n eller Dessi eller hur det nu blir :)Likt är det.
Väldigt fin!
Kram
/Susanne

Elisabet. sa...

Ja, precis så är det. Människor som raljerar över hur fånigt det är med bloggande .., dom skulle bara veta ..-)

Nu ska jag läsa ikapp här.

Elisabet. sa...

Ja, precis så är det. Människor som raljerar över hur fånigt det är med bloggande .., dom skulle bara veta ..-)

Nu ska jag läsa ikapp här.

Kesu sa...

Man kan faktiskt dra till med klyschan en helt ny värld öppnar sig när man bloggar. Jag är också förundrad över hur roligt och läroriskt och mänskligt och varmt - och ibland kallt - och FANTASTISKT jag upplevt där jag suttit framför datorn hemma hos mig.

Elisabet slår huvudet på spiken: folk som raljerar över bloggandet skulle bara veta ...

Jag är lite ledsen över att jag hinner in så dåligt på alla bloggar, men spridda skurar betyder inte ointresse. Det vet du väl Monet! :)

Och så är jag avis - men inte missunnsam - på ditt bokmärke och Anfadertavla. Vilken jyckelycka att ha en personlig illustration av en älskad familjemedlem! :)