måndag 2 mars 2009

Drömmen om Provence

Drömmen om Provence - hur börjar den egentligen. Och kan den bli verklighet?

De här små nyckelbrickorna med motiv för motsvarande rum målar jag i Vence sommaren 2002. Vi bor hos Christine och hennes man högt upp i bergen i departementet Alpes Maritimes med en otrolig utsikt över berg och hav. Något fäster sig i både min man och mig. Vi är på treveckorssemester i södra Frankrike, välbehövlig sådan, fast i jobb och ansvar till vardags.

Christine driver ett chambre d'hôte, ett bed and breakfast, tillsammans med sin man. Hon är ursprungligen från östtyskland men naturaliserad fransyska sedan många år, han är fransman, "distriktssköterska" vilket är konstigt för oss som är vana vid att det är bastanta kvinnliga sjuksköterskor och inte en ung man i sina bästa 30-år.

De har förverkligat SIN provencedröm, köpt ett stort och gammalt hus och totalrenoverat för egen del i boningshuset, byggt till , ordnat med pool och trädgård för att kunna ta emot gäster per natt eller veckovis. Vackra rum som heter "L'Olivier" eller "Bougainvillae" som i nyckelbrickorna har inretts och nu gäller det att få det hela att gå runt.

Vi är bland de första gästerna och blir vänner med Christine och hennes man och lilla pojke. Vi trivs, blir väl behandlade och återkommer förstås nästa sommar. Vår egen Provencedröm har på något sätt börjat fast det vet vi inte än. När jag nu ser mina bilder på rumsnyckelbrickorna undrar jag: finns de kvar, nu sju år senare? Hålen för nyckelkedjorna är bara markerade, ännu inte borrade. Hur många har bott i de vackra rummen med utsikt sedan dess? Tavlorna jag målade och lämnade kvar som reklam för Christines vackra hus, står de fortfarande i hennes hall?

Och kunde jag då ens ana att jag själv skulle få bo i ett hus med ett alldeles eget olivträd med svarta oliver flera år senare?
Posted by Picasa

4 kommentarer:

Lisa Marklund sa...

Vilka underbara brickor du målat. Hittade in till dig idag, så spännande att flytta till ett annat land, gissar på att det är en hel del att tänka på som man tar för givet här i Sverige. Jag går också och drömmer lite grann om att någon gång flytta till ett annat land men det är än så länge bara en dröm och lär förbli så i några år till i varjefall.
Kram på dig //Lisa

Anonym sa...

Så vackra brickor.Intressant att höra hur det " började" för er med att fastna för ett annat land.Jag vill gärna läsa mer om det.Jag skulle också tycka det är roligt att få se bilder i från byn ni bor i.kram Lotta

Anonym sa...

Ja, du är otroligt duktig på att måla! Du får gärna visa mer!!
Roligt att få höra hur er Provencedröm började ( och fortsätter..)
Ha en bra dag!
Kram
Helen

Christina sa...

Så generöst av dig att måla så vackra nyckelbrickor till rummen i uthyrningsverksamheten som era nyfunna vänner drev!
Rart och precis din stil :)
Jag la märke till markeringarna för de tilltänkta borrhålen :)

Jag hoppas att brickorna lever kvar!